El II Workshop d’Identitat i Cultura abordarà els reptes d’engegar la nova radiotelevisió pública valenciana

La Fundació Nexe, juntament amb el Centre Maurits Coppieters, entitat d’àmbit europeu de la qual la Fundació Nexe n’és part, organitza el 21 i 22 de setembre el II Workshop d’Identitat i Cultural, titulat “Mitjans de comunicació i identitats plurals a l’Europa multicultural”, que tindrà lloc a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València.

Els mitjans audiovisuals ocupen un espai central en les societats contemporànies. Són eines imprescindibles en la construcció social de la realitat i conformen políticament les identitats col·lectives. En aquest sentit, els media generen referents, símbols i relats compartits que assimilem diàriament, quasi sense adonar-nos-en. El Workshop pretén explorar aquest panorama, congregant persones expertes d’àmbit europeu que exposaran els desafiaments i oportunitats de construir un sistema de radiotelevisió nou des de diferents perspectives: la iniciativa política, l’estructura de les emissions, la selecció de continguts i la política lingüística.

Programa del workshop

El dijous 21 de setembre tindrà lloc l’obertura institucional amb la participació d’Empar Marco, directora general de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació, Javier Marzal, portaveu de la Comissió Interuniversitària a favor d’una Radiotelevisió Pública Valenciana i Günther Dauwen, secretari general del Centre Maurits Coppieters.

La conferència inaugural, titulada ‘La construcció de la identitat col·lectiva a través dels mitjans audiovisuals’ anirà a càrrec de Ruth McElroy, doctora de la University of South Wales, reconeguda experta en temes de mitjans de comunicació i identitats, i directora del Centre for Media and Culture in Small Nations.

A la vesprada s’ha organitzat una taula redona dedicada a parlar sobre la radiotelevisió pública com a ferramenta de normalització lingüística des d’una perspectiva comparada, a través de l’experiència de quatre mitjans de comunicació propis a diferents territoris: Omrop Fryslân (Frísia), la BBC Alba (Escòcia), RAI Südtirol (Tirol del Sud) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (Catalunya).

La segona conferència del workshop ‘La producció de formats de qualitat i la selecció de continguts per a una radiotelevisió pública’ la farà Francesc Escribano, director de Minoria Absoluta i coordinador a Espanya d’Input Conference.

A més a més, el workshop compta amb dues sessions dedicades a la presentació de les comunicacions seleccionades pel comité científic a partir de la convocatòria de comunicacions.

Finalment, l’última jornada del workshop dedica un espai important a debatre propostes de futur sobre els continguts de la radiotelevisió pública valenciana, estructurat en cinc temes i on participaran 15 professionals de diferents àmbits:

• El paper de la cultura en els espais radiotelevisius: Josep Vicent Frechina(crític musical i literari), Amàlia Garrigós (periodista), Xavier Aliaga (periodista i escriptor)
  • El territori, la història i les tradicions: Josepa Cucó(Catedràtica en antropologia social), Vicent Baydal (historiador), Paco Tortosa (Doctor en geografia)
  • La producció de ficció pròpia: Pau Martínez(director de cinema), Pilar Almeria (actriu), Ada Hernández (guionista)
  • Informatius qualificats i de proximitat: Salvador Almenar(periodista), Violeta Tena (periodista), Laura Ballester (periodista)
  • Esport i oci: Cayetano Ros(periodista), Alfred Hernando ‘Fredi’ (ex pilotari i empresari), Francesc Colomer (Secretari Autonòmic de l’Agència Valenciana de Turisme)
Inscripció al workshop

Les inscripcions al workshop es poden realitzar en el següent enllaç. A més a més, podeu seguir les notícies sobre aquest amb el hashtag #Culturlab17 a twitter i facebook i totes les novetats a la web http://fundacionexe.org/workshops/culturlab17.

Us esperem!