Presentació

Vistos separadament, els conceptes de llengua, cultura i economia són excessivament amplis. Cadascun tendeix a designar el conjunt de la realitat social. Perquè tot és cultura, tot té un cost i tot s’expressa amb paraules. Però si ajuntem aquestes nocions, cadascuna cobra un sentit més precís i la suma de les tres suscita un munt d’interrogants. Així com hi ha una cultura econòmica, hi ha una economia de la cultura? És la cultura un valor afegit? Llavors, com mesurar-lo? Què val una llengua avui, en l’era del ciberespai? La difusió del patrimoni cultural i lingüístic és un simple negoci emergent o té un abast “intangible”? Pot articular-se una estratègia de creixement sostenible a partir de certes pràctiques culturals?… Aquest III workshop del Lab Identitat i Cultura de la Fundació Nexe pretén donar resposta a aquests i altres interrogants associats.

A més d’aportar una reflexió general sobre el tema, i de plantejar els límits conceptuals de la discussió, s’hi exposaran alguns exemples reeixits de dinamització del territori, a partir de la revaloració del llegat cultural. I es debatrà sobre les múltiples derivades que comporta avui, en les nostres societats, obertes, complexes, multiculturals i hipertecnificades, el desenvolupament d’activitats lucratives que concilien tradició i modernitat, entorn local i economia d’escala.