#Somiensagrada ser valencians

Fundació Nexe

Llibres

Identitat valenciana

«Estima’m quan menys m’ho meresca perquè serà quan més ho necessite.»
Proverbi xinés.

La societat valenciana té dos grans reptes que ha d’afrontar decididament. D’una banda, recuperar l’autoestima de ser un poble, una nació diferenciada de la resta de l’Estat espanyol, però amb els mateixos drets, com a mínim, que les altres nacions i regions que en formen part. D’altra banda, assumir el repte d’escriure un nou relat del nostre futur.

Malauradament, en els últims temps el fet diferencial valencià s’associa fora de les nostres fronteres, i cada vegada més dins també, amb la corrupció i el meninfotisme. Per això des de l’ACV Tirant lo Blanc i la Fundació Nexe volem capgirar aquesta imatge i hem creat la campanya #somiensagrada. Es tracta de fer palesa una visió ben optimista d’allò que ens representa millor com a poble i, a més a més, expressada per veus anònimes, però ben representatives de la pluralitat de la nostra societat. Una campanya de missatges en positiu que supere la mala imatge que moltes vegades tenim els valencians de nosaltres mateixos. Per culpa de la mala gestió dels governants anteriors estem baixos de moral, però hem de redreçar la situació i projectar-nos al futur tal com realment som: alegres, acollidors, treballadors, solidaris, emprenedors… Vos recomane que visiteu la web, visioneu el vídeo i participeu en la campanya amb l’etiqueta #somiensagrada a les xarxes socials.

En la mateixa línia, la Generalitat Valenciana ha llançat un vídeo promocional, «Orgull de ser valencians», amb l’objectiu de combatre la mala reputació que se’ns ha atorgat darrerament als valencians per la corrupció i el balafiament de recursos públics. No està mal el vídeo, però què voleu que us diga… molt millor el nostre! Al meu poble contestarien: on vas a parar!

Aquesta coincidència entre les dos campanyes fa palés que l’anàlisi de la situació de la nostra societat és comuna. Els darrers anys de govern del Partit Popular a la Generalitat ens han fet molt de mal, però també és cert que el continu menyspreu per part dels executius estatals, tant del PP com del PSOE, ha empitjorat la situació. I això no se soluciona sols amb campanyes i vídeos a les xarxes, ho sabem ben cert.

La societat valenciana en el seu conjunt ha de reclamar un tracte digne per part de les autoritats espanyoles i una gestió eficaç i eficient des de les institucions valencianes. A Madrid han de començar a valorar i potenciar els nostres trets identitaris propis, han de dotar-nos d’un finançament just i solidari, han d’invertir en les infraestructures necessàries per al nostre creixement econòmic i han de respectar la nostra capacitat d’autogovern. Els recursos al Tribunal Constitucional contra les lleis que recuperaven i desenvolupaven el nostre dret civil foral són un greu atac a la capacitat normativa del govern valencià i un greuge comparatiu gran amb altres comunitats com Aragó i Catalunya, que sí que disposen d’aquesta prerrogativa.

Pel que fa al relat del nostre futur, hem de recuperar els elements que han sigut fonamentals en la nostra història, com ara l’emprenedoria, sempre arrelada a l’entorn més immediat, a la nostra terra. L’economia valenciana es basa en gran part en la xarxa d’empreses mitjanes i xicotetes que hi ha al llarg del nostre país. Per això, des de la Fundació Nexe llancem una nova proposta de reflexió al voltant d’aquest tema clau per al futur de la societat valenciana. El segon volum de la col·lecció Pensar el País Valencià, amb el títol Una nova via per a l’empresa valenciana. Bases i propostes econòmiques per al futur, posa en relleu la importància de debatre sobre la realitat actual del nostre model productiu i, al mateix temps, els autors tracten de presentar diverses propostes de futur per a trobar una nova via d’eixida a la crisi que hauria de ser innovadora, oberta al món i socialment responsable. Per a fer possible el llibre, cal que col·laboreu en el projecte de mecenatge participatiu que hem llançat mitjançant la plataforma Verkami. És una iniciativa en què paga la pena invertir!

La història del País Valencià l’escrivim dia a dia entre totes i tots: des de les institucions, des del món cívic i cultural, des de la universitat, des de les empreses, des dels camps, des de l’escola, des de tots i cadascun dels nostres pobles, des de Vinaròs fins a Oriola. El nostre ha de ser un relat col·lectiu en positiu, ple d’optimisme en el futur, però que treballa ajustant-se a la realitat present per a fer-lo possible. Perquè #somiensagrada ser valencians!