Crònica III Workshop Democràcia i Participació.

Els dies 11 i 12 de maig la Fundació Nexe va celebrar el seu III Workshop de Democràcia i Participació en el Col·legi Major Rector Pesset de València. L’acte fou co-organitzat per la Fundació Coppieters, que hi fou representada per Josep Vall.

El Workshop constà de diferents panels. El primer reuní a quatre acadèmics de diversos països Europeus per a debatre sobre cóm els nacionalismes minoritaris poden desafiar l’odre constitucional dels seus països. La intervenció inicial fou a càrrec de Nicola McEwen, professora de la Universitat d’Edimburg, que posà de manifest la importància dels diversos referèndums com a clau per a resoldre els conflictes entre Escòcia i el Regne Unit. També en aquest sentit fou la intervenció del professor Oscar Mazzoleni, de la Universitat de Lausanne, al exposar la importància de les iniciatives ciutadanes i la celebració de referèndums com un dels pilars per a canviar el model territorial i la constitució a Suissa. D’altra banda, la professora de la Universitat Lliure de Brussel·les, Emilie van Haute, va exposar les transformacions experimentades pel federalisme belga en les darreres dècades, i la rellevància dels acords consocionals acordats entre àrees culturals i territorials. Finalment, André Fazi, professor de la Universitat de Còrsega, va exposar les dificultats del nacionalisme cors en la cerca d’una major autonomia política, tot i els seus successius èxits electorals.

El segon panel va centrar-se en la presentació de la proposta de reforma constitucional del Consell de la Generalitat Valenciana feta per part de Manuel Alcaraz, Conseller de Transparència. Alcaraz va desglossar els principals punts del document aprovat pel govern valencià com a síntesi de les propostes defensades tant per Compromís com pel PSPV i fent èmfasi en la introducció de nous mecanismes de coordinació i resolució de conflictes propis de sistemes federals. En el debat posterior dirigit per Laia Mas, de la Fundació Nexe, van intervenir Alba Nogueira, professora de la Universitat de Santiago i Ruben Pérez, professor de la Universitat de Sevilla. Aquests van mostrar dubtes sobre l’oportunitat de la reforma constitucional en un moment polític marcat per l’alta polarització i un nou esperit recentralitzador i sobre alguns potencials problemes en la definició de competències entre l’Estat i les comunitats.

Andrés Boix, professor de la Universitat de València, va dirigir el darrer panel del divendres, que aplegà a polítics de diferents partits valencians: Antonio Estañ (Podemos), Emigdio Tormo (Ciudadanos),  Fran Ferri (Compromís),  Zulima Pérez (PSPV), María José Ferrer (PPCV). Els representants dels diferents partits van mostrar un notable grau d’acord sobre la necessitat de revisar la Constitució. També van coincidir, tot i els matisos, en les seves propostes per aprofundir en el futur autogovern valencià.

El darrer panel es celebrà el dissabte pel matí i aplegà, sota la direcció de Gonçal Grau, de la Fundació Nexe, a representants de diversos partits de les esquerres perifèriques com Joan Pau Jorda de Més per Mallorca, Àgueda Micó per Compromís i Rubén Cela pel Bloque Nacionalista Galego. Cada un d’ells exposà les principals propostes per una eventual reforma de la Constitució com una major claredat en la distribució competencial, un major reconeixement i protecció dels fets diferencials, un nou model de finançament, una major presència de les CCAA en els òrgans clau (e.g. Tribunal Constitucional), etc. En el debat tornà a plantejar-se el problema de l’oportunitat política de la reforma en un context poc propici per a l’aprofundiment de l’autogovern.

Oscar Barberà
Coordinador del Workshop i Professor de Dret Constitucional i Ciència Política i de l’Administració – Unviersitat de València.