Divendres, 4 de novembre

9:00 h. Acreditació dels participants

9:30 h. Obertura institucional:

• Carles Padilla, degà de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, Universitat de València.
  • Rubén Trenzano, director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme.
  • Susanna Pardines, coordinadora del Lab d’Identitat i cultura de la Fundació Nexe.

10:00 h. Conferència inaugural: «Quin lloc ocupa el multilingüisme a la UE actual? El Full de Ruta per a la Diversitat Lingüística a Europa». Vicent Climent-Ferrando, Xarxa Europea per a la Diversitat Lingüística (NPLD). Presenta: Raquel Casesnoves (UPF).

11:30 h. Pausa

12:00 h. Taula redona: «L’oficialitat de les llengües i els drets lingüístics». Modera: Rafael Castelló (UV).

• El cas de Finlàndia: Kaisa Kepsu-Lescelius, cap del Departament de Recerca del think tank Magma.
  • El cas de Catalunya: Bernat Joan i Marí, diputat al Parlament europeu (2004-2007) i secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya (2007-2010).
  • El cas del País Valencià: Anselm Bodoque, Universitat de València.
  • El cas de Gal·les: Patrick Carlin, Cardiff University.

14:00 h. Pausa

16:00 h. Taula redona: «Europa i drets lingüístics». Modera: Vicenta Tasa (UV).

• «El marc legal de la diversitat lingüística a Europa». Eva Pons, Universitat de Barcelona.
  • «La gestió del multilingüisme a Europa». Miquel Strubell, LINGUAPAX INTERNATIONAL.
  • «El Protocol per a la Garantia dels Drets Lingüístics: apoderament de la societat civil». Paul Bilbao, secretari general de Kontseilua i vicepresident de la Xarxa Europea per la Igualtat Lingüística (ELEN).

17:30 h. Segona sessió: «La (in)seguretat lingüística a Europa: la ineficàcia de les convencions multilaterals». Albert Branchadell, Universitat Autònoma de Barcelona. Presenta: Miquel Nicolàs (UV).

19:00 h. Cloenda institucional

• Xabier Macías, president del Centre Maurits Coppieters.
  • Miquel Nicolàs, Departament de Filologia Catalana, Universitat de València.
  • Gonçal Grau, president de la Fundació Nexe.