La CIRTPV co·labora en el II Workshop Internacional d’Identitat i Cultura

Des de la Fundació Nexe ens plau anunciar que la Comissió Interuniversitària a favor d’una Radiotelevisió Pública Valenciana (CIRTPV) formada per les cinc universitats públiques valencianes col·labora en el II Workshop Internacional d’Identitat i Cultura.

La CIRTPV és la comissió constituïda a proposta de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes amb l’objectiu de generar un espai de reflexió, anàlisi i ordenació de la diversitat d’iniciatives per tal d’integrar recursos, sinergies i propostes, a fi de garantir un servei bàsic de comunicació audiovisual en valencià i propiciar les bases de la futura radiotelevisió pública valenciana.

El Workshop, que tindrà lloc el 21 i 22 de setembre a la Universitat de València, i coorganitzat amb el Centre Maurits Coppieters, congregarà a diferents experts i professionals que exposaran els desafiaments i oportunitats de construir un sistema de radiotelevisió nou.

Mitjans de comunicació i identitats plurals a l’Europa multicultural

Els mitjans audiovisuals ocupen un espai central en les societats contemporànies. Són eines imprescindibles en la construcció social de la realitat: produeixen informació, cohesionen els grups, difonen valors, hàbits de consum i patrons de conducta. Però també conformen políticament les identitats col·lectives. En els estats-nació, els media segreguen referents, símbols i relats compartits que assimilem a diari, quasi sense adonar-nos-en. Per la seua banda, les cultures minoritàries aspiren a dotar-se de mitjans propis, generalment públics, que articulen de manera satisfactòria la identitat particular, la diversitat interna i l’obertura al món.

El workshop pretén explorar aquest panorama congregant experts que exposen els desafiaments i oportunitats de construir un sistema de radiotelevisió nou. Per tant debatrà com aquests canals poden ajudar a resoldre l’equilibri entre tradició i modernitat, informació i entreteniment, protecció de la llengua pròpia i plurilingüisme… Es tracta de comparar la resposta que s’hi ha trobat en diversos àmbits europeus, des de diferents perspectives (iniciativa política, legislació, recursos, estructura de les emissions, selecció de continguts, política lingüística). L’anàlisi contrastiva i la reflexió derivada d’aquest workshop poden ser una referència a tenir en compte. Ara que, a casa nostra, es planteja igualment el repte d’engegar un servei públic de mitjans multiplataforma (televisió, ràdio, internet), adequat a les necessitats comunicatives d’una societat tan complexa com la valenciana.

El workshop es realitzarà els dies 21 i 22 de setembre a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València.