Els experts alerten sobre la necessitat d’incrementar el nombre d’empreses innovadores a la Comunitat Valenciana

València, 26 d’octubre.- Acadèmics, experts i empresaris valencians han alertat aquesta vesprada sobre la necessitat d’incrementar el nombre d’empreses innovadores per millorar la competitivitat territorial de la Comunitat Valenciana. La CV concentra poc més del 11% del total d’empreses innovadores a Espanya, un nombre encara molt baix que cal incrementar a través de noves pràctiques públiques i privades que reorientin el model productiu cap al sector industrial, l’únic capaç de crear de forma constant ocupació estable i de qualitat.

Sobre aquesta idea ha girat la segona jornada del III Workshop d`Economia Valenciana, que s’ha clausurat aquesta tarda a la Universitat Politècnica de València. El Conseller Delegat de Dulcesol, Rafael Juan; el Controller de Bierwinkel, Francesc Valls; el gerent de la companyia cervesera Zeta, Carlos Ramada i el coordinador de l’Estratègia Europea d’Especialització Intel·ligent de la Comunitat Valenciana (RIS3-CV), eix central de les polítiques d’innovació de la Generalitat, Roberto Parres, han coincidit a assenyalar la innovació i la cooperació com a elements necessaris per assolir l’èxit en l’empresa.

UNA INNOVACIÓ “COOPERATIVA I SOCIAL”

En la seva intervenció, Roberto Parres ha dit que la innovació és avui la principal eina que poden utilitzar les empreses per incrementar la seva productivitat: “A la CV el PIB per treballador és de 44.500 euros, la mitjana espanyola és de 51.000 i al País Basc és de 70.000. Necessitem generar més valor i fer-ho ràpid “, va afirmar. En la seva opinió, sense un augment del valor afegit gràcies a l’ús intensiu del coneixement aplicat serà difícil consolidar un creixement econòmic i incrementar la productivitat i els salaris. Per Parres, la innovació ha de ser cooperativa perquè “la major part de les empreses són tan petites que necessitem involucrar tot el Sistema d’Innovació per a aconseguir que les pimes es pugin al carro i això només es pot fer a través d’iniciatives públiques o de fites liderats per empreses tractores “.

El coordinador de la RIS3 Comunitat Valenciana, va parlar de la novetat que suposa el “Eix social de la Innovació” en aquesta estratègia que pretén introduir la participació d’agents representatius de la societat en la selecció dels reptes d’innovació que, fins ara, només determinaven el que va denominar “la triple hèlix, formada per l’administració, agents generadors del coneixement i empreses”. També va lloar la creixent implicació de les universitats de la CV en el Sistema Valencià d’Innovació, fet que, segons ell, “obre noves i positives expectatives en els objectius de l’estratègia valenciana d’innovació”.
El CEO de Dulcesol, Rafael Juan ha defensat la innovació com el camí que han de recórrer les empreses dins de l’estratègia del canvi. Durant la seva intervenció ha explicat el camí que ha seguit la seva empresa per passar a ser el primer fabricant en volum de pastisseria i brioixeria d’Espanya (143.000 tones), amb un negoci de 2.100 empleats a partir d’una pastisseria de Gandia creada el 1952. Les decisions que va prendre en la seva empresa, en la qual va haver d’acomiadar a 300 persones després de la seva ruptura amb Mercadona el 2011, li van fer superar aquesta crisi i recuperar les seves vendes gràcies a intel·ligents inversions en R + D + i ia obrir nous mercats a l’estranger.

El Controller de Bierwinkel, Francisco Valls i el gerent de la companyia cervesera Zeta, Carlos Ramada, han defensat el model de cooperació empresarial que ha portat a les seves empreses a obtenir millors resultats, des de l’autonomia però des de la col·laboració, traient així el seu primer producte conjunt: una cervesa artesanal de blat. En la seva exposició han parlat de Bierwinkel i Zeta i de les inquietuds que els van portar a establir una aliança, un model de cooperació entre dues empreses diferents, però amb la mateixa passió i el mateix concepte. Tots dos directius han lloat el model de negoci que ells han aconseguit i han explicat els passos que han hagut de donar per arribar fins aquí.

El coordinador de la taula i catedràtic, Isidre March va revisar la situació actual de la innovació en les empreses i sectors productius valencians. En la seva opinió, “la innovació ha de servir per desmarcar-se de la competència i connectar amb el mercat de forma eficaç, amb solucions que aportin més valor al client i elevin els nivells de productivitat en l’empresa, possibilitant la creació de riquesa sostenible, nous llocs de treball i millors pagues. En un context tan canviant i amb grans desafiaments com l’actual, la innovació ha d’assumir el paper de motor del canvi i promotor de solucions creatives i eficaces “.

El encuentro, en el que también se han entregado los Premios Caixa Popular a las mejores comunicaciones académicas sobre Economía Valenciana, ha sido clausurado por el Director General de Economía, Emprendedurismo y Cooperativismo, Francisco Álvarez, el Director Académico de la Fundación Nexe y Director de la Cátedra de Economía, Elíes Seguí y la Decana de la Facultad de ADE de la UPV, María del Mar Marín.