El workshop d’economia analitza els clústers de la Comunitat Valenciana i la gestió i regulació de l’activitat turística

Nombrosos catedràtics i estudiosos han presentat gairebé una vintena de comunicacions amb receptes per millorar l’economia regional

El III Workshop d’Economia Valenciana, que ha inaugurat aquest matí el conseller d’Economia Sostenible, sectors productius, Comerç i Treball, Rafael Climent, ha congregat nombrosos experts i acadèmics que han analitzat la desigualtat regional a Espanya o el retard relatiu que ha experimentat l’economia valenciana, en relació a l’economia espanyola en l’últim mig segle.

Al llarg del workshop, que ha comptat amb la participació d’un centenar d’experts, s’han recollit gairebé una vintena comunicacions sobre l’evolució de la despesa familiar a la Comunitat Valenciana, el reglament general de protecció de dades en l’ètica de la pime, l’atenció pública a la dependència, l’emprenedoria agrari, la necessitat de canviar el model productiu per impulsar el creixement econòmic o la integració del turisme al Parc Natural del Túria, entre d’altres. Totes les comunicacions, estan disponibles íntegrament ací.

L’objectiu del Workshop, que s’allargarà fins demà a la tarda amb dues sessions monogràfiques sobre sectors productius innovadors i pràctiques empresarials d’èxit, és aportar un enfocament territorial a l’estudi dels problemes de l’economia valenciana i posar en comú les propostes per millorar-la, així com fomentar el debat en un fòrum plural i obert als investigadors, estudiants, empresaris i professionals de l’àmbit de l’economia d’empresa que busquen intercanviar idees, experiències, opinions o resultats de les seves pròpies investigacions.

CONVOCATÒRIA: Els mitjans de comunicació podran assistir a aquestes taules, demà divendres 19 d’octubre a partir de les 15.30 hores al Saló d’Actes de la Facultat d’ADE (Edifici 7J- 2 plantes de la Universitat Politècnica de València)

REPENSANT ELS CLÚSTERS: TEORIA I PRÀCTICA

Al llarg de la tarda, el workshop s’ha reiniciat amb l’anàlisi dels clústers de la Comunitat Valenciana, en una taula moderada per l’Editora d’Economia 3, Gemma Jimeno, en què han participat el catedràtic d’Organització d’Empreses de la UJI, Xavier Molina, l’Project Manager del clúster d’empreses innovadores de la Vall del Joguet, David Monllor, el consultor en innovació i gestió del sector ceràmic, Paco Corma i les professores de les universitats de Pàdua i Bolonya, Fiorenza Belussi i Cristina Boari, respectivament.

Fiorenza Belussi ha analitzat l’impacte de les multinacionals en els clústers i en les cadenes de valor i destacant la creixent participació de les empreses els processos de canvi, renovació i internacionalització. En la seva intervenció, ha posat de manifest, amb exemples i casos empírics, la complexitat de les economies locals i de la seva evolució. La professora italiana ha repassat la història dels clústers i del concepte de “districte industrial”, defensant l’existència de diversos models, dins del seu cicle de vida.

Xavier Molina, ha assegurat que els clústers signifiquen una alternativa de desenvolupament d’un territori que, en contrast amb el desenvolupament induït per les grans empresdas, s’ha mostrat equilibrat, basat en l’emprenedoria i amb una presència activa del capital social.
Per la seva banda, la professora Cristina Boari ha parlat sobre les xarxes horitzontals de petits proveïdors i l’evolució de la relació entre empreses i la gestió del coneixement dins el clúster industrial. En la seva intervenció, Boari ha posat de manifest l’existència de pràctiques innovadores en grups industrials i ha destacat el paper dels petits proveïdors que “actuen de manera proactiva per abordar nous reptes, com les tecnologies emergents i l’augment de la competència global, dissenyant noves associacions i experimentant noves formes de govern “.

La intervenció de David Monllor ha girat al voltant de la implantació de sistemes de gestió de la R + D + I en empreses industrials i de la millora de la gestió de la innovació i de la transferència tecnològica, així com sobre la vigilància estratègica en pimes. Finalment, Paco Corma ha identificat els reptes futurs del clúster de la ceràmica de la comarca de la Plana mitjançant la implantació d’estratègies d’innovació.

LA GESTIÓ I REGULACIÓ DE L’ACTIVITAT TURÍSTICA A LA CV

A la segona sessió monogràfica, moderada per la subdirectora de Llevant- EMV, Gemma Martínez han participat Joan-Carles Cambrils, Subdirector general de la Fundació Turisme València, Pau Pérez Ledo, director del Pla de Dinamització i Governança Turística de la Safor, Clara Ferrando , Secretària Autonòmica d’Hisenda i Isabel Palafox Gamir, Subdirectora General de Turisme.

Per la seva banda, Pau Pérez Ledo ha proposat la necessitat abordar el que s’ha anomenat com “l’Overtourism” repartint el turisme tant en el temps com en el territori. En la seva opinió, aquesta estratègia permetrà desmuntar la bombolla turística i la saturació d’algunes zones, permetent que el turisme es reparta en tota la Comunitat Valenciana. Ha destacat que no és partidari de reduir l’IVA turístic, ni tampoc d’apujar els impostos a les pimes tot i que “sí a les grans cadenes i grups amb interessos a l’estranger”.

La intervenció d’Isabel Palafox ha girat al voltant de la Llei Turisme Oci i Hospitalitat i el seu desenvolupament reglamentari en què ara treballen des de la Generalitat Valenciana. Finalment, Clara Ferrando ha explicat les diferents figures impositives existents per a l’activitat turística.