Demos

‘El despoblament al territori valencià: una visió polièdrica.’ de Vicente Budí Ortuña, Luisa Alamá Sabater, #Demos 15

El despoblament és un fenomen que preocupa i ocupa la Unió Europea i que s’estén des de les regions del nord d’Europa properes als pols fins a altres àrees interiors de països com Espanya, Alemanya, Grècia, Portugal o Itàlia. Davant d’aquesta situació la Unió Europea, els països i les regions han reaccionat i el despoblament ha passat a ocupar un lloc rellevant a les agendes de les diferents administracions públiques.

Així, tant a Espanya com al País Valencià, sorgeix la necessitat d’afrontar aquesta nova situació de repte demogràfic des de l’anàlisi i el rigor que pot aportar la universitat. El País Valencià, malgrat la grandària i la concentració de població a la franja litoral, s’enfronta al doble problema de la despoblació i l’envelliment, especialment a les comarques d’interior. Ara bé, es tracta d’un problema territorial, i com a tal ha d’incloure altres aspectes com són un conjunt d’aspectes socials, econòmic, d’accessibilitat i equipament públic a l’àmbit rural que permetin una qualitat de vida homogènia per a tots els habitants, visquin on visquin.

La Càtedra AVANT, resultat de la col·laboració entre les universitats públiques valencianes i la Generalitat Valenciana, sorgeix amb l’únic objectiu de crear sinèrgies que permeten avanços en la recerca que possibiliten el disseny i la implementació de mesures contra el despoblament per a garantir el benestar de les ciutadanes i ciutadans. Aquesta publicació és resultat d’una col·laboració i reflecteix tant el compromís de les universitats com el perfil multidisciplinari dels enfocaments requerits davant de la despoblació.

Títol: El despoblament al territori valencià: una visió polièdrica.

Fundació Nexe, octubre 2022 224 pàg.

Demos, 15

978-84-123055-8-6