I ESCOLA SOBIRANISTA. Democràcia XXI: pobles soberans davant l’autoritarisme

Cultura democràtica

Organització territorial

Per Joan Pelegi i Silvey Riera

La Fundació Nexe ha participat durant el passat cap de setmana (14, 15 i 16 de febrer) en la I Escola Sobiranista organitzada per la fundació Iratzar Donostia (Euskal Herria), on s’han compartit espais de reflexió i discussió amb joves pertanyents a altres fundacions que reivindiquen el sobiranisme dels pobles de l’estat (catalans, euskalduns, gallecs, mallorquins, menorquins, eivissencs i canaris).

El programa ha versat sobre les claus per a comprendre les principals característiques polítiques actuals d’Euskadi, així com al voltant de la implantació de la democràcia a l’estat, la crisi del règim del 78, el que queda del 15M, el recent govern de coalició, així com els obstacles i diferents dilemes als quals han de fer front aquests moviments. També, respecte a les fortaleses, oportunitats i estratègies que es poden obrir de cara al nou cicle polític i de manera coordinada entre les organitzacions.

La metodologia desenvolupada ha resultat molt profitosa i estimulant, ja que es basava en un sistema de taules rodones en què gent que no es coneixia i que provenia de diferents territoris aportava les seues pròpies visions i expectatives, la qual cosa permetia que totes les veus hi estigueren presents i fomentava un enriquiment de perspectives general.

Tot plegat ha resultat molt positiu en tant que hem pogut aprendre sobre les realitats diferents de la valenciana i compartir problemàtiques i expectatives que ajuden a crear dinàmiques de cooperació i col·laboració entre les fundacions presents i els diferents sobiranismes.

A banda, l’hospitalitat amb què Euskadi i les seues fundacions ens han rebut ens ha commogut i esperem que més edicions com aquesta es puguen celebrar proximament per tal de fomentar els lligams que s’han bastit aquests dies. De moment, seguirem estirant dels fils de cada cabdell de pensament-acció aprés durant les jornades; més endavant, compartirem aquestes reflexions en format d’article. Fins llavors.

Joan Pelegi i Silvey Riera
són alumnes de Ciències Polítiques en la Universitat de València i estudiants en pràctiques a la Fundació Nexe.