La Fundació Nexe presenta el Lab de Feminisme, un espai de pensament i reflexió per al feminisme dins el valencianisme

1/3/2018

Feminisme

Ací podeu veure el vídeo resum de l’acte.

“El valencianisme serà feminista o no serà”. Aquest és el títol de l’esdeveniment que va servir com a presentació del Lab de Feminisme de la Fundació Nexe, un espai de pensament i reflexió per al feminisme dins el valencianisme que va ser presentat ahir a València. Aquest grup de treball, que va començar a caminar fa uns mesos de la mà d’algunes valencianistes feministes vinculades a la Fundació, pretén introduir la perspectiva de gènere de forma transversal al discurs valencianista. Els seus objectius són entroncar i unir ambdós discursos, així com la mobilització i visibilitat dels diferents vessants del pensament feminista al País Valencià.

La presentació del Lab es va portar a terme ahir a La Bona Vida, i va comptar amb la participació de Montserrat Palau, professora de la Universitat Rovira i Virgili i membre de l’Institut Interuniversitari d’Estudis de Dones i Gènere (IIEDG), que ha fet diverses publicacions al voltant del gènere i la identitat nacional. L’encarregat de presentar l’acte va ser Elies Seguí, director acadèmic de la Fundació Nexe, qui va felicitar el grup impulsor del Lab per posar sobre la taula un tema essencial per a la construcció d’una societat valenciana democràtica i de progrés.

Seguidament, Reis Gallego, coordinadora del Lab de Feminisme, va explicar els motius de la constitució d’aquest grup de treball i va insistir en la necessitat de posar el feminisme com a eix central en la nostra societat. “La intenció d’aquest Lab és analitzar aquestes dues vies -la del valencianisme i la del feminisme – fins a quin punt s’integren l’una en l’altra de manera que aquella doble militància es convertisca més ampla, més inclusiva i més plena. Perseguim descriure com una i l’altra s’han impregnat de conceptes com diversitat, sostenibilitat o globalització, i aprofundir en les teories que les sostenen”. Així ho va explicar la coordinadora del Lab abans de donar pas a Palau, qui en la mateixa línia va expressar que “nacionalisme i feminisme són dues comunitats imaginades i situades en una cruïlla, entre les quals ens han fet creure que hem de triar”.

La professora va centrar la seua intervenció a explicar com ella va descobrir que la qüestió de gènere i la nacional podien -i devien- anar de la mà, així com algunes de les controvèrsies que ha generat aquesta dicotomia: “En la definició de nació sempre s’ha parlat de fraternitat, i això no implica precisament que les dones hi estiguem presents”. A més, també va parlar del sostre de vidre que no permet a les dones arribar als llocs visibles, així com de la participació de les dones en la vida política.

Per a acabar, Palau va insistir en que hem de combatre l’oxímoron feminisme-nació, el que sens dubte constituirà un dels objectius del Lab de Feminisme que ahir va donar el tret de sortida d’un procés molt llarg i, de ben segur, molt enriquidor.

Vull subscriure'm i rebre les novetats de la Fundació Nexe en el meu correu