NEXT GENERATION EU: OPORTUNITAT I CANVI

Lab d'Economia

Economia valenciana

Fundació Nexe

La  vesprada del dimecres 24 de febrer vam tindre l’oportunitat de realitzar l’acte de “Què és Next Generation?”. Com va dir el president de la Fundació Nexe, Gonçal Grau, la participació ciutadana requereix informació. Possiblement aquesta informació es fa més necessària quan parlem dels temes europeus, que moltes voltes semblen llunyans i tapats per la nebulosa dels tecnicismes. Aquesta mancança d’informació xoca amb la importància que ha pres la UE en els darrers anys, i sobretot, en els darrers mesos. La creació del fons europeu de reconstrucció, arran de la crisi sanitària, ha tornat a posar el focus de la història en les petites oficines tenyides de blau de Brussel·les. Per intentar entendre com funcionen aquests fons i les seues possibles repercussions per al nostre petit país mediterrani vam comptar amb Regina Laguna, periodista experta en institucions europees, i amb Jordi Sebastià, antic eurodiputat de Compromís i actual director de l’IVACE.

La primera ponent, Regina Laguna, va començar la seua intervenció destacant la importància dels fons Next Generation com un punt d’inflexió. Una ruptura amb les polítiques d’austeritat dels darrers anys. En la mateixa línia, aquests fons suposen un fet històric en la integració europea en la mesura que per primer cop la UE s’endeuta. Ara bé, com els dos ponents van destacar, no hem d’entendre aquest fons com un simple flux de líquides – bona part del qual a fons perdut –, ja que estan sotmesos a certes condicionalitats. Les més importants són la transformació digital i la transició verda. Per tant, els fons europeus de reconstrucció tenen una clara vocació d’inversió i d’enfortiment del teixit productiu, com també de canvi d’aquest. Per la seua banda, Jordi Sebastià va afegir la importància d’altres elements com ara la millora de les condicions socials o de les polítiques d’infància i joventut que també són objectius dels fons.

La següent pregunta que ens sorgeix és la gestió d’aquests fons, en altres paraules, a qui van dirigits els diners i com s’invertiran. Laguna va destacar la importància dels plans que els Estats membres han de presentar a la UE. En aquest pla s’han de recollir les línies de despesa dels fons. Durant l’elaboració dels plans, que ja s’estan portant a terme, tant les autoritats públiques com els actors privats han d’assenyalar interés en àrees concretes d’inversió. Aquestes comunicacions d’interés són una porta oberta perquè la Generalitat Valenciana influïsca en l’elaboració del pla estatal, posant en agenda els problemes estructurals del País Valencià.

Una volta ja es dispose de les ajudes europees, la tasca següent serà la gestió d’aquestes. Jordi Sebastià va destacar que el 54% dels fons seran gestionats per les CC. AA, el 42% per l’Administració Central, i tan sols el 4% pels municipis. Llavors, la Generalitat Valenciana comptarà amb una entrada important de recursos, però certament, també, limitada. A més a més, tenint en compte l’escassa inversió estatal al nostre territori es plantegen una sèrie de problemes futurs que haurem d’afrontar. Una altra dificultat que es va plantejar entorn de la gestió és la capacitat de l’estat, però també del nostre territori d’absorbir i aprofitar els recursosLaguna va destacar que en Espanya, prop del 40% dels projectes que compten amb finançament no s’acaben executant. Sebastià també es va mostrar preocupat, i va assenyalar la mancança d’experts en fons europeus al nostre territori. Sense un personal qualificat la gestió dels projectes es farà dificultosament i difícilment arribarà a les PIMES i els petits projectes locals.

A pesar de les dificultats, el que va quedar clar en el seminari va ser l’oportunitat excepcional que brida Next Generation. Un nou pla Marshall que prepararà  el nostre territori per als reptes futurs i que ha de servir per a superar els problemes estructurals del nostre país. Tornat a la pregunta que dona títol a aquesta jornada “Què és Next Generation“, com va dir Jordi Sebastià “és oportunitat i canvi”.

Podeu veure l’acte complet a la pàgina de Youtube de la Fundació Nexe.