V WORKSHOP D’ECONOMIA VALENCIANA EN TEMPS DE PANDÈMIA

Finançament autonòmic

Infraestructures

Per Helena Àvila i Cervelló

El passat divendres 16 d’octubre, va tindre lloc la cinquena edició del Workshop d’Economia Valenciana, malgrat la pandèmia.

Cinc anys consecutius fent valdre l’economia valenciana com un dels eixos fonamentals que s’hauria de prioritzar a les polítiques públiques de país. Però també donant-li el recorregut necessari a la iniciativa privada, per tal d’obtindre, de manera conjunta, un creixement constant en el benestar de la ciutadania.

Seguim sumant. Cinc anys en els quals hem intentat donar l’oportunitat, des del punt de vista acadèmic, però també institucional, d’estudiar conjuntament la nostra economia, en els seus diversos vessants, com el finançament i el sistema tributari amb una mirada al turisme o a sectors com el tèxtil o ceràmic; però també amb una mirada en el big data, els ecosistemes generats que anomenem clústers i molts més.

Un lustre amb el ferm propòsit de generar autoestima, autoestima col·lectiva, perquè un territori que no estudia i explora la seua economia o les seues fonts de creació de riquesa o els seus models de creixement, perquè aquest siga sostingut en el temps, estarà destinat a ser un territori inert.

Per últim, cinc anys, que reflecteixen l’esforç d’un grup de persones que s’ha preocupat per donar-li forma a cadascuna de les edicions, que s’ha preocupat de tota la infraestructura que comporta i que ha tractat de vincular al major nombre de persones perquè l’esdeveniment siga possible i que sense la seua espenta, no hauria sigut possible.

Per això, enguany, malgrat les condicions adverses provocades per la crisi sanitària que patim des del mes de març, hem volgut fer un pas endavant, organitzant aquesta edició i, així, poder crear l’espai que envolta al workshop. Un espai d’estudi, de reflexió, d’imaginació, de rigorositat, de treball... però també un espai d’estima, cap a tot allò que ens envolta i com ens afecta, un espai de tendresa, per voler cuidar allò que tenim, però sabent que podria ser molt millor, i per tant, convertint-se en un espai de superació. Un espai de creativitat, per poder idear les possibilitats que tenim com a poble. Un espai de cooperació, on tots posem en comú les nostres idees i ens enriquim amb els punts de vista dels companys.

Això sí, hem tractat sempre d’estar alerta amb les directrius marcades pels departaments de salut, i per això hem dividit la jornada en dos esdeveniments distints i hem participat dues entitats diferents.

El primer, en format en línia i amb un caràcter més acadèmic, va tindre lloc de matí des de les 10h fins les 14h, i ens va servir com un espai d’escolta: vam escoltar a les sessions paral·leles els “papers” presentats. L’èxit és, en gran part, gràcies a les persones participants que van provocar que les dues sessions que teníem preparades, esdevingueren en tres per la quantitat de treballs presentats.

Aquesta sessió va tindre programades dues taules redones. Una titulada “Despoblament, l’acció política i el desenvolupament territorial” moderada per Luisa Alamá, professora de la Universitat Jaume I i, l’altra, “Un model econòmic sostenible en temps de pandèmia”, moderada per Juan Salvador Pérez, director general de Model Econòmic. Fins ací, tot en format virtual, com ha sigut habitual en els mesos més restrictius per la COVID, i com ho continua sent en alguns moments en què la presencialitat no és possible.

De vesprada, en format presencial i amb la col•laboració del Tirant, es va convocar al públic interessat a acudir a l’Hotel Barceló, tot habilitant també un streaming per poder fer l’acte amb garanties de reduït aforament. A l’Hotel Barceló de València vam disposar d’un saló d’actes per a poder fer el seguiment de les taules redones. La primera, sobre infraestructures “El rol de les infraestructures en el territori com a projecte de futur: el cas del port de València” moderada per Josep Lluís Miralles, professor de la Universitat Politècnica de València. La segona “Finançament i tributació al País Valencià” moderada per Asensi Descalç, professor de la Universitat de València.

A més, i per concloure aquesta edició del Workshop, vam lliurar els Premis Caixa Popular a la millor investigació en Economia Valenciana. Donada la qualitat de les comunicacions presentades a aquesta edició, el Comité Científic va decidir atorgar dos premis a la millor investigació en Economia Valenciana: “Environmental in clústers: more than inevitable costs to be incurred?” dels autors F. Xavier Molina Morales, Luis Martínez Cháfer i David Valiente Bordanova; també a “Identificación de zonas donde la ganadería intensiva sostenible és una oportunidad de mercado para la repoblación en zonas rurales” elaborada per Áurea Gallego Salguero i Consuelo Calafat Mazal.

El Premi Caixa Popular a la millor investigació en Economia Valenciana jove es va concedir a la comunicació “El impuesto sobre las estancias turísticas en la Comunitat Valenciana” elaborada per Guillem Bacete Armengot.

Si alguna cosa queda clara, edició rere edició és que necessitem referents, necessitem persones que amb la sensibilitat de país tinguen la capacitat d’observació, analítica i crítica, per a poder establir conclusions de diagnosi del món que ens envolta i, addicionalment, de generar les idees necessàries per a guiar-nos cap al futur. Necessitem aquest lideratge. I de la mà d’ells, generar “escola” per a què la roda no pare. I en això estem: demà, comencem a preparar la sisena edició. Participaràs?

Helena Àvila i Cervelló és analista de risc de crèdit d’empreses a Bankia i professora de la Universitat Internacional de València. És membre del Lab d’Economia de la Fundació Nexe.