CRÒNICA DE LA PRESENTACIÓ DE DONES I VALENCIANISME A VALÈNCIA

valencianisme

Lab de Feminisme

Per Reis Gallego Perales

El local Mar d’Amura situat al característic barri del Cabanyal de València va acollir el passat 26 de juliol de 2023 la presentació del II volum de la col·lecció Pebrella: Dones i Valencianisme: Clandestines (1940 – 1969).

A la taula inaugural, Anna Perpinyà Saragossà, secretària general de la Fundació Nexe, va afirmar que: “per a les valencianistes és molt important cercar la nostra genealogia pròpia, amagada, silenciada, però que gràcies al projecte Pebrella, les estem donant veu”.

Tot seguit, va intervindre Reis Gallego Perales, membre del FemLab de Nexe i actual coordinadora del projecte “Dones i Valencianisme”, explicant la necessitat de completar la història del valencianisme polític fins ara incompleta. Gallego afirmà que “de la mateixa forma que el patriarcat està present en altres moviments polítics, el valencianisme no està exempt de la reproducció de dinàmiques masclistes. La més forta, i que ens ocupa especialment en aquest projecte: ocultar el paper real de les dones en la consecució dels objectius polítics. Per aquest motiu, és cabdal per a nosaltres treballar la genealogia de dones que s’han posicionat a favor – sovint en defensa – del patrimoni cultural, ecològic, lingüístic, històric, artístic, literari o musical del País Valencià”.

Seguidament, va ser el torn de la investigadora i autora del llibre Maria Lacueva Lorenz la qual va assenyalar la tasca rigorosa que s’ha realitzat per tal de no caure en la mitificació d’aquestes dones, i d’aquesta manera, apropar -les a la societat de manera verídica i sense romantitzacions. Maria Lacueva va fer un recorregut per cadascuna de les dones que compon aquest segon volum de la col·lecció desgranant unes quantes anècdotes. Com va assenyalar l’autora, moltes d’elles van dur a terme una tasca valencianista i feminista durant la dictadura franquista. El feminisme i el valencianisme anteriors al conflicte bèl•lic no només van quedar desarticulats, sinó que van ser demonitzats socialment.

L’autora va seguir apuntant que en la fosca nit trobem una sèrie de dones que es resisteixen a assumir els preceptes franquistes les quals, amb un compromís decidit, contribueixen a la supervivència i la dignificació del patrimoni valencià. Aquest doble activisme (feminista i valencianista) no només va estar sotmés a les sospites i la persecució franquistes sinó que, a vegades, també va ser infravalorat pels mateixos companys de files.

Per acabar la seua intervenció, Lacueva apunta que malgrat tots els entrebancs amb què es van trobar per ser dones i valencianistes, van ser capaces de mantindre les conviccions, i la seua contribució va ser fonamental per a evitar un trencament cultural que podria haver estat irreversible. Actualment, la seua resiliència ens proporciona un referent col·lectiu de voluntat i generositat en temps molt difícils.

Per a cloure l’acte, les assistents a la presentació van poder gaudir de l’actuació de la cantautora Raquel Mengual i Briones “Kela” de Pego. Figura emergent del panorama musical valencià. Les seues cançons parlen de les “nostres vides”, acompanyades d’un missatge potent i necessari on l’artista posa en primera línia l’amor propi, les cures, el creixement personal i la salut mental.

Reis Gallego Perales és membre del FemLab de la Fundació Nexe i coordinadora del projecte Dones i Valencianisme