IGUALTAT INTERSECCIONAL INCLUSIVA

igualtat

Lab de Feminisme

Feminisme

Igualtat inclusiva. Cap a una nova llei valenciana d’igualtat, és el nom del darrer Àgora de la Fundació Nexe.

El passat dijous dia 1 d’octubre, a les 19h de la vesprada va tindre lloc la presentació de l’Àgora 7 de Fundació Nexe, Igualtat inclusiva. Cap a una nova llei valenciana d’igualtat, de les autores Alícia Villar Aguilés i Vicenta Tasa Fuster.

Es tracta d’un Àgora orientat a obrir un debat sobre la necessitat d’aprovar una nova llei valenciana d’igualtat, tot explicant quins aspectes innovadors hauria de contindre perquè fora una llei d’igualtat inclusiva.

Entre mascaretes i distàncies de seguretat, la presentació d’aquesta publicació es va desenvolupar en de dues parts. La vesprada es va iniciar amb una taula d’autoritats, presentada per la coordinadora del Lab de Feminisme de la Fundació Nexe, Reis Gallego Perales, i composta per Mónica Oltra Jarque, vicepresidenta i consellera d’igualtat i polítiques inclusives; per Maria Vicenta Mestre Escrivà, rectora de la Universitat de València, i Lucia Beamud Villanueva, regidora d’igualtat i polítiques de gènere i LGTBI de l’Ajuntament de València.

Reis Gallego Perales va donar la benvinguda a les persones assistents en tocar les 19.15h d’una vesprada d’octubre on vora 80 persones s’emplaçaren al saló d’actes del Centre Esportiu Cultural la Petxina (València) amb el propòsit de conéixer més sobre aquesta nova publicació de la Fundació Nexe i assistir al punt de partida de la nova llei valenciana d’igualtat. Així, després d’una càlida benvinguda, es va donar pas a la intervenció de la rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre, qui va remarcar que la “igualtat és un valor propi d’una societat avançada, capdavantera i democràtica; sense igualtat no pot haver-hi un futur amb dignitat per a les persones”. La rectora de la Universitat de València va fer un repàs al paper de les dones al llarg de la història, un treball necessari però silenciat, com va apuntar.

Posteriorment, Reis Gallego Perales, va donar la paraula a Lucia Beamud Villanueva, regidora d’igualtat i polítiques de gènere i LGTBI, qui va començar llançant una pregunta “de quina manera l’administració pública pot contribuir perquè es produïsca una igualtat efectiva?”, però especialment pel seu àmbit de gestió, traslladava la pregunta al municipalisme i com, aquest, pot ajudar a materialitzar aquesta igualtat. Exemple d’això, exposava Lucía Beamud, és l’Ajuntament de València, que compta amb una regidoria d’igualtat pròpia amb uns serveis propis, amb estructures internes i dotades de personal específic, però també amb recursos i amb una assignació econòmica específica.

Per concloure aquesta taula presidencial, es va donar la paraula a Mónica Oltra Jarque, la vicepresidenta i consellera d’igualtat i polítiques inclusives, qui va especificar la importància d’un New Deal ecofeminista, sustentat en tres eixos fonamentals “la distribució de la riquesa, els serveis públics universals i la distribució del temps”. A més, va destacar que “hem de posar al centre allò que és essencial per a la vida: criar, cuidar i curar. Cap societat ha existit sense aquestes tasques essencials”. Per això, ara més que mai, hem de “fer un projecte de llei (en termes d’igualtat interseccional) amb base de la sororitat, l’empatia, la solidaritat…”.

Amb la intervenció de Mónica Oltra es donava per conclosa la primera part de l’acte, donant uns minuts de descans per poder fer el canvi de taula i complir amb les mesures d’higiene per a la segona part de la presentació de la publicació, que va comptar amb una taula composta per Reis Gallego Perales, secretària general i coordinadora del Lab de Feminisme de Fundació Nexe, i les autores de la publicació, Alícia Villar Aguilés i Vicenta Tasa Fuster.

Reis Gallego Perales va presentar a les dues autores de la publicació, fent el pas a la intervenció de Vicenta Tasa i Fuster, que va explicar el naixement d’aquesta publicació. Un àgora que surt, arran dels debats al si del Lab de Feminisme de la Fundació Nexe, i que s’ha articulat basant-se en dues preguntes necessàries: “quina era la vigència operativa de l’actual llei valenciana d’igualtat, i d’altra banda, quins debats actuals hi havia a sobre la igualtat”. Si bé, explicava Vicenta, allò que “inicialment anava a ser una visió general, va acabar sent un treball més ample en extensió, amb una voluntat d’explicar de forma propositiva”.

En última instància, Alícia Villar Aguilés, convidà a les persones assistents a llegir l’Àgora presentat i iniciar una dialèctica entorn de la publicació, una proposta per a la futura Llei Valenciana d’Igualtat des d’una perspectiva interseccional. Explica que “cal, amb cura i amb voluntat, deslligar i desfer els eixos de les desigualtats i entendre les raons de discriminació”; com si es tractara del conegut joc mikado, un repte que acostuma a ser difícil.

Sobre la taula Villar Aguilés destaca la necessitat de deixar de banda el punt de vista monofocal de la desigualtat, caminar cap a la igualtat interseccional per a la inclusió i, d’aquesta manera, poder elaborar polítiques més inclusives i una Llei Valenciana d’Igualtat participativa.

En definitiva, es tracta d’una publicació, com explicaren les autores, dividida en quatre grans blocs. En primer lloc, una anàlisi a fons dels aspectes centrals de la Llei Valenciana d’Igualtat entre homes i dones de 2003, “una legislació superada per la realitat” apuntava l’autora Vicenta Tasa. En segon lloc, s’estudia l’evolució general de la igualtat entre homes i dones, i sobre diversitat de gènere, i la tercera part tracta sobre els diferents debats que hi ha oberts al voltant de les estratègies a seguir per avançar cap a una societat més igualitària. Tot això per fer propostes de futur en l’àmbit d’una nova Llei Valenciana d’Igualtat.

Començar octubre d’aquesta forma tan gratificant, amb converses agradables, propositives i amables, per teixir les bases de la societat del futur, d’una societat més justa i més igualitària, fou l’objectiu de Fundació Nexe que es va veure materialitzat amb aquesta presentació.

La publicació es pot consultar en PDF al nostre web.

A més, podeu veure la presentació de l’Àgora 7 de Fundació Nexe, sencera, a aquest enllaç.

També tenim disponible la galeria de fotos i el vídeo-resum de l’acte.