#PRAXIS2, PARTICIPACIÓ CIUTADANA I PROFESSIONALITZACIÓ

14/10/2020

Governar per a la cultura. Una proposta per a la implementació d’una política cultural local és el nom de l’última publicació de la col·lecció Praxis de la Fundació Nexe.

El passat dimecres 16 de setembre, a les 19:00h va tindre lloc la presentació de #Praxis2 de Fundació Nexe, Governar per a la cultura. Una proposta per a la implementació d’una política cultural local, de l’autor José Martínez Tormo.

Es tracta d’una Praxis que pretén donar pautes per al disseny de polítiques culturals a l’àmbit local. És un document dirigit a càrrecs públics, encarregats de desenvolupar les polítiques municipals en matèria cultural.

L’acte, inicialment previst al Palauet de Nolla (Meliana) per la seua significació en el món cultural local, es va desenvolupar al saló d’actes de l’Ajuntament de Meliana amb vora una trentena de persones assistents. La taula de presentació, presentada per la directora acadèmica de Fundació Nexe, Vicenta Tasa, va comptar amb la presència de l’autor, José Martínez Tormo i de l’alcalde de Meliana, Josep Riera Vicent.

Vora les 19.15h de la vesprada, Vicenta Tasa va donar la benvinguda a les persones assistents, moltes vingudes del món de la gestió cultural, i va agrair la tasca a la corporació municipal i institució local per la cessió de l’espai. Vicenta Tasa va presentar aquest acte, fent un recorregut general per la cultura i gestió cultural de Meliana, introduint als ponents i explicant els objectius de Fundació Nexe en la seua tasca d’editora i, en concret, de les aportacions i objectius de la col·lecció Praxis.

Després d’aquesta panoràmica que va permetre situar a totes les persones en la realitat cultural de Meliana i conéixer més sobre la Fundació Nexe, Vicenta Tasa va donar la paraula a l’alcalde de Meliana, Josep Riera, qui va reconéixer que “la cultura és un eix vertebrador del municipi (Meliana) i una ferramenta fonamental per a la ciutadania”. A més, va explicar la tasca i importància de l’Institut de Cultura de Meliana que, actualment, compta amb una programació estable i sòlida, que és “percebuda com a pròpia per tots els habitants del municipi”. L’alcalde d’aquest poble de l’Horta Nord, també ens va permetre apropar-nos i sentir-nos part de Meliana, a partir del projecte de vida del Centre Cultural Rausell, que es posiciona com un nou espai en la localitat, amb una remarcada importància de la literatura i de les col·leccions pròpies amb què compta el municipi, especialment en l’àmbit de la literatura infantil.

Riera va posar l’accent en la necessitat de crear un nou projecte en el Palauet de Nolla, que comença amb un cicle de música que tindrà lloc entre setembre i novembre. Això, per a l’alcalde de Meliana és un símptoma de la “gran generació d’artistes” amb què compta el municipi. “En relació amb la cultura, és bàsic poder oferir idees que inciten al veïnat. A través de projectes sòlids, anem vinculant elements per a mostrar tots els aspectes culturals de Meliana”, va concloure Josep Riera.

Després d’una ruta per l’àmbit cultural local i, en concret, de Meliana, Vicenta Tasa va donar la paraula a l’autor de la publicació. José Martínez Tormo va afirmar que la seua publicació és una proposta per a poder dissenyar una política cultural, però posant l’accent en què la gestió cultural que ve ha de “tindre en compte més en profunditat els processos d’implementació i avaluació”. Això, ho va acompanyar d’exemples pràctics, fent unes pinzellades per la realitat de la gestió cultural, però també exposant unes recomanacions per a les persones encarregades de desenvolupar aquesta esfera a l’àmbit local.

L’autor va destacar, igualment, la importància de la cultura per generar identitat i drets culturals, però també com a eina de respecte pel territori.

Tormo es va mostrar d’acord amb Riera en el fet relacionat amb la participació. Segons Tormo “és necessari incorporar a la ciutadania i als agents en la planificació de polítiques d’aquest àmbit, ja que no es basa únicament en una qüestió ideològica, tot i que tampoc en una qüestió merament tecnocràtica”. Per això les propostes de Tormo caminen en dos sentits: més professionalització de la gestió cultural, amb places a l’administració específiques per a perfils adequats i amb uns criteris clars i comuns entre diferents ens locals, però també cal una ciutadania implicada i participativa en la gestió cultural dels seus municipis. Per aquesta raó, Tormo va dedicar un espai de la seua intervenció a destacar els trets definitoris per a obtindre bons resultats en la gestió cultural local.

L’acte de presentació de la #Praxis2 de Fundació Nexe va concloure amb un torn de paraula oberta per al públic que ens va permetre, entre altres coses, aprofundir sobre la importància de la professionalització dels gestors culturals.

La publicació estarà disponible al web de Fundació Nexe pròximament, per a consulta oberta de totes aquelles persones interessades i vingudes del món de la gestió cultural, com també per a tota la ciutadania que tinga interés a conéixer més la necessitat d’incorporar processos participatius en aquest àmbit.