Presentem el llibre ‘Feminism on the peripheries of Europe. An inclusive and intersectional youth approach’

12/9/2018

Diversitat

Minories.

Feminisme

Llibres

El feminisme i les qüestions de gènere no han estat considerades tradicionalment com una part dels moviments per l’alliberament nacional i la defensa de les identitats culturals, sobretot si deixem de banda els feminismes decolonials i enfoquem només en els feminismes anomenats occidentals. En alguns casos, els fets nacionals i identitari han estat històricament lligats als conceptes de pàtria i patriarcat, sovint per les arrels ètniques d’aquests moviments polítics. No obstant això, en l’actualitat, la majoria dels moviments que busquen una major descentralització i l’autogovern a Europa han adoptat els feminismes com a punts clau dels seus discursos i programes polítics. És a dir, s’aproximen a aquell punt que Maria Mercè Marçal va denominar Terra de ningú, que és la intersecció entre les lluites identitàries o nacionals amb les de gènere o feministes.

El llibre Feminism on the peripheries of Europe. An inclusive and intersectional youth approach és el resultat de tot un any de recerca i reflexió, fomentada des de Coppieters Foundation, al voltant de les possibilitats i transformacions del feminisme interseccional. Amb l’aportació de tantes i tan diverses autores, la publicació busca escoltar i involucrar les veus joves en discussions sobre feminisme, identitat i minories amb intenció crítica i alliberadora.

Des del Lab de Feminisme de la Fundació Nexe i l’Associació Cívica Valenciana Tirant lo Blanc volem apropar aquestes reflexions al nostre territori, per tal de compartir experiències, conèixer altres realitats i generar debat sobre les nostres pròpies. Per això, hem organitzat dues presentacions del llibre a Castelló i València els dies 4 i 5 d’octubrerespectivament, en col·laboració amb altres col·lectius com Adona’t o el Consell Valencià de la Joventut. En ambdós casos comptarem amb la presència de dues de les autores del llibre: la valenciana Marta Sorlí Fresquet i la basca Iria Epalza Markoartu.

Introducció a Feminism on the peripheries of Europe. An inclusive and intersectional youth approach

Aquest llibre és un intent de redibuixar el mapa, preservar les històries, inspirar solidaritat i coalicions, destacar moments de transgressió i proporcionar una base per al treball transcultural feminista. Com veureu, les autores d’aquest llibre utilitzen la mirada feminista per a discutir la desigualtat, identitats no reconegudes, situacions perifèriques i estructures de poder desiguals com a factors d’opressió contra les quals continuen lluitant les minories d’Europa i les nacions minoritzades.

Les definicions contemporànies del feminisme coincideixen en el fet que ser feminista és ser “una persona que creu en la igualtat social, econòmica i política dels sexes”. Però, què significa això en la pràctica? Com aquest llibre demostra, la pràctica feminista significa una revisió completa a tots els nivells per a construir una societat feminista interseccional i inclusiva.