Àgora

‘Temptacions de frontera. Identitat, política i territori al sud valencià’ de Andreu Cañadas Cuadrado, #Àgora 8

Aquest text és una introducció a la realitat de les comarques del sud valencià a partir de l’anàlisi de les principals identitats territorials en disputa: espanyola, valenciana, alacantina, europea, mediterrània. A partir d’això, es tracten aspectes com l’estructura demogràfica de la població, les desigualtats en l’espai social, la composició del vot electoral, les transformacions del paisatge cultural, els successos històrics més influents o el nivell de coneixement i ús del valencià. Com es veurà, la realitat del sud és diversa internament i està directament relacionada amb el que ocorre en altres territoris propers. L’anàlisi del grau d’implantació de les diferents identitats territorials al sud també serveix per a descriure els principals grups socials i institucions que les promocionen, així com els models socials, polítics i econòmics que hi ha al darrere d’aquestes apostes identitàries. L’escenari resultant és un pla complex de poder, resistències i alternatives que ha marcat el passat, condiciona el present i apunta escenaris de futur en les comarques del sud valencià i en altres zones properes.

Andreu Cañadas Cuadrado (Elx, 1990) és llicenciat en Antropologia Social per la Universitat Miguel Hernández i doctor per la Universitat d’Alacant. També va cursar el primer cicle de la llicenciatura d’Història de l’Art a la Universitat de Barcelona. La seua recerca s’ha centrat en l’estudi dels processos d’identitat local en un medi globalitzat.

Taula de continguts

1. Sud, identitat, territori
2. Los españoles primero
3. Alacantins? Ma non troppo
4. La fantasia mediterrània d’un cantó d’Europa
5. Valencians. Identitat i projecte
6. Conclusions
7. Referències

Títol: Temptacions de frontera. Identitat, política i territori al sud valencià

Fundació Nexe, març 2021 88 pàg.

Àgora, 8

978-84-120424-8-1