3 days to imagine another Europe

3/10/2018

Fundació Nexe

Amb eixa missió, homes i dones arribats de tota Europa, hem compartit idees i projectes del 31 de març al 2 d’abril d’enguany a Ajaccio (Còrsega). Així, els membres de l’Aliança Lliure Europea (ALE) i del Centre Maurits Coppieters (CMC) ens hem submergit en tres dies intensos de reunions, taules redones, conferències i alguna passejada turística. Però —sobretot— han sigut tres dies per a conèixer diferents realitats, intercanviar experiències i bones pràctiques, establir relacions que ajudaran a situar el País Valencià en l’Europa que volem.

Una Europa que somiem amb una nova estructura institucional més democràtica, més respectuosa amb els pobles europeus no reconeguts com a estats i conscient de les realitats complexes (multinacionals) dels seus Estats membres.

Així, durant tres dies hem debatut per aconseguir una Europa amb un marc legal que permeta una millor implementació del principi de subsidiarietat, el dret a la lliure determinació, una millor protecció de la diversitat en les societats complexes (multiètniques, multilingüístiques, amb diversitat religiosa), un sistema econòmic més just, una major protecció de les minories i un major respecte pels drets humans i col·lectius.

La participació de la Fundació NEXE en el CMC ens permet, en perfecta sintonia amb els nostres objectius:

• Tindre accés a les publicacions, debats i posicionaments dels membres de l’ALE i del CMC respecte als temes que afecten la política europea i els seus estats membres.
  • Visibilitzar la realitat del País Valencià i fer arribar el nostre discurs a més llocs de decisió i a més organitzacions i nacions d’arreu d’Europa.
  • Contactar directament amb nombroses organitzacions cíviques i polítiques pertanyents a minories culturals i lingüístiques d’arreu d’Europa, així com poder comptar a possibles ponents, articulistes, i col·laboradors per a les nostres activitats.
  • Participar en projectes amb altres entitats de l’estat i en projectes internacionals

Com a mostra de les sinergies que poden nàixer de la cooperació amb el Centre Maurits Coppieters, enguany organitzarem amb ponents de diferents països el workshop “The value of multilingüalism and the minority languages in the Europea Union”. En tindreu informació més endavant.

Per comentar alguna de les activitats organitzades durant els tres dies de trobada, cal destacar el suggerent sopar-debat amb Ana Stanič sota el títol «Preparing for Independence: Lessons learned from newly born states». Per als qui no conegueu Ana Stanič, cal dir que és una de les màximes expertes en la matèria, ja que va ser una de les persones que van assessorar Eslovènia i Croàcia durant les negociacions per a la seua secessió de l’estat iugoslau, i en els últims temps ha assessorat als governs de Catalunya i Escòcia en qüestions de dret internacional relacionades amb la seua independència. Per destacar un parell de frases de la seua brillant intervenció. «L’existència d’un estat és una qüestió de fet, no de criteris —simplement seguiu endavant i actueu com un» o «Els actius desapareixen fàcilment, però els deutes no ho fan».

I ara, com ha dit el nostre president en tornar de la trobada anual del CMC: a continuar treballant des de la nostra terreta, però, sabent que per tot arreu d’Europa comptem amb molt de suport i, també, amb molts companys de viatge.