Som el que fem

3/10/2018

Fundació Nexe

«Hi ha qui és advocat, o mestre, o polític,
o bisbe, o poeta, o pagés. La meua professió,
en canvi, és de ser Joan Fuster.»
Joan Fuster

Doncs això dic jo, la tasca de la Fundació Nexe i de l’ACV Tirant lo Blanc és de ser la Fundació Nexe i l’ACV Tirant lo Blanc, respectivament. D’acord, és una frase massa òbvia per a començar aquest editorial, però últimament he hagut de repetir-la en diverses ocasions i ho faré tantes voltes com siga necessari.

L’ACV Tirant lo Blanc va nàixer fa ja vint-i-cinc anys com una entitat cívica que volia superar conflictes estèrils que dividien els valencians i les valencianes i ens impedien avançar com a poble. Des de primera hora, incidírem en les coses que ens unien i intentàrem superar, mitjançant el debat seré, els desacords que podíem tindre. En aquell moment, per als uns érem fallers, per als altres, catalanistes (mira que ens agrada posar etiquetes), però continuàrem treballant de la manera que consideràvem més adequada per tal d’aconseguir el nostre objectiu, i pensem que, dins de les nostres possibilitats, ajudàrem a acostar posicions més o menys encontrades.

D’aquesta manera, primer únicament des de l’ACV Tirant lo Blanc i des de fa ja cinc anys també des de la Fundació Nexe, hem dedicat els nostres esforços a aprofundir en el coneixement del nostre país, a generar debat i a difondre propostes de futur, sempre en clau valenciana. La nostra voluntat ha sigut i és millorar la qualitat de vida de les persones al País Valencià, promoure el respecte als nostres trets identitaris i augmentar la capacitat d’autogestió del poble valencià. El nostre subjecte d’actuació directa ha sigut i és el conjunt de la societat valenciana.

En aquest camí hem coincidit amb altres companys i, com que sempre ens ha agradat treballar en xarxa, hi hem intentat establir sinergies. No només en el món associatiu, en el qual treballem, sinó també en el polític, ja que som conscients que sense voluntat política no hi ha canvi possible.

L’àmbit polític és un actor fonamental en la presa de decisions sobre el nostre present i futur; per això, la participació de personalitats polítiques en les nostres activitats ha sigut una constant. A més a més, la voluntat de transversalitat que ens caracteritza ens ha portat a establir contactes amb representants de partits polítics de diverses tendències i colors; amb tot, les relacions han sigut especialment estretes amb el Bloc Nacionalista Valencià i, consegüentment, amb Compromís, ja que són el partit i la coalició, respectivament, que, segons el nostre parer, millor representen la nostra manera d’entendre el valencianisme.

A hores d’ara, el valencianisme polític està en el millor moment de la seua història, i des del Tirant i Nexe hem de felicitar, en primer lloc, el Bloc —per aconseguir dur una veu estrictament valenciana a tots els òrgans de decisió que ens afecten com a poble— i, evidentment, Compromís —per ser capaç d’engrescar una bona part de la societat valenciana a sumar-se al projecte. Ara bé, com que la felicitat mai no pot ser plena, també en aquests moments el valencianisme polític està vivint moments de tensió.

En les darreres setmanes han aparegut a la premsa afirmacions errònies sobre els posicionaments de Nexe i Tirant al voltant de dinàmiques internes de partits polítics, concretament del Bloc. Per això, m’agradaria aprofitar aquest editorial per a recordar que nosaltres no participem de la vida i les decisions pròpies de l’estructura orgànica de cap partit polític. Encara que compartim molts aspectes amb el Bloc i ens reconeixem com a referents importants dins de l’àmbit d’actuació de cadascú, la nostra relació està basada en el respecte mutu.

Actualment, el nostre principal objectiu és generar debats en el si de la societat sobre temes que considerem fonamentals per al País Valencià —com hem fet fins ara amb el finançament, la política lingüística, la reforma de les administracions, etc.—, i col·laborar amb els representants del poble valencià, elegits democràticament, i els gestors polítics de les administracions públiques aportant idees i propostes de millora. Això és el que fem i això és el que som.

Si algú necessita fer declaracions polítiques d’ús intern i partidista o judicis de valor interessats, li demanaria que ens deixara al marge. Si algú vol conéixer la nostra opinió, sempre que siga sobre temes públics i no interns d’altres organitzacions, que ens la demane directament a nosaltres. Ara bé, si el que voleu és treballar i fer País —valencià, naturalment— compteu amb la nostra col·laboració i suport i, també, podeu apuntar-vos i participar directament de l’organització de les nostres activitats.

Més enllà de les etiquetes que els uns o els altres ens vulguen atribuir, nosaltres continuem apostant per superar els conflictes que no van enlloc, per tindre en compte allò que ens uneix per damunt de desacords puntuals. En definitiva, nosaltres continuem treballant i refermant-nos en la voluntat de ser entitats cíviques, de ser Fundació Nexe i ACV Tirant lo Blanc. Perquè som el que fem, i nosaltres fem valencianisme.