COHESIONAR EL TERRITORI I ABORDAR EL DESPOBLAMENT AL PAÍS VALENCIÀ

ruralitat

País Valencià

Lab d'Economia

El passat dijous 15 de setembre la Fundació Nexe va presentar la publicació número 15 de la seua col·lecció Demos, fulls de recerca i divulgació. El despoblament al territori valencià: una visió polièdrica és resultat d’una col·laboració entre les cinc universitats públiques valencianes que conformen la càtedra AVANT i reflecteix el compromís de les universitats davant de la despoblació. Les autores i autors, han aportat, en cadascú dels capítols, una anàlisi del territori des d’una perspectiva diferent i han fet palesa la necessitat i la importància d’abordar la problemàtica general dels territoris despoblats a partir d’una visió multidisciplinària. En conjunt, els sis capítols ofereixen una realitat integral i completa dels municipis que conformen el paisatge rural del País Valencià.

La presentació va tindre lloc a les 18.30h a la Llotja del Cànem de Castelló de la Plana i va comptar amb les intervencions dels coordinadors de l’obra, Luisa Alamà Sabater i Vicente Budí Ortuña, de la secretaria autonòmica de Cohesió Territorial i Polítiques contra el Despoblament, Elena Cebrián Calvo. Miguel Ginés Vilar, coordinador del Lab d’Economia Valenciana, es va encarregar de presentar i moderar l’acte.

L’acte va començar amb la introducció de Miguel Ginés Vilar donant a conéixer la Fundació Nexe als assistents així com la feina que desenvolupa el Lab d’Economia Valenciana en el fet relacionat amb els temes de reflexió i debat. Seguidament, va donar pas a la secretària autonòmica qui va explicar la importància de desenvolupar polítiques que cohesionen el territori i que generen oportunitats sense greuges comparatius entre les zones urbanes i rurals. La secretària autonòmica que, a més de participar en l’acte de presentació ha prologat el llibre, apunta: “Davant el repte demogràfic i el despoblament de les comarques d’interior, la resposta institucional de la Generalitat Valenciana en els últims set anys ha sigut ferma i consistent, coordinada i transversal a tota l’acció de govern. Amb sensibilitat cap a les necessitats del territori, reconeixent les mancances, capgirant les polítiques quan calia, i sempre treballant per avançar en la cohesió territorial, que també és social, del territori valencià”.

A continuació va ser el torn dels autors, Luisa Alamà i Vicente Budí, que s’encarregaren d’explicar el contingut d’una publicació coral elaborada per diferents autors i autores i des de diferents perspectives. De fet, en aquest article que la coautora Alamà va publicar el dia 12 de setembre de 2022 al nostre web podeu aprofundir breument sobre el contingut i les autories de cadascun dels capítols. Sens dubte, una publicació amb mirades multidisciplinars per abordar el repte del despoblament a les comarques valencianes.

Vicente Budí fou l’encarregat de desenvolupar algunes idees del capítol introductori elaborat per ambdós coordinadors de la publicació. Aspectes econòmics del despoblament: dinamisme econòmic i ocupació, és el títol que reb aquest capítol dels coordinadors i que ocupa el segon lloc en l’ordre del conjunt de la publicació. És un capítol que ha sigut “plantejat des de la visió econòmica del territori, en la qual l’anàlisi dels sectors econòmics, l’ocupació els fluxos de població és fonamental per a modificar determinades dinàmiques poblacionals”. Un dels punts forts d’aquest capítol, com apunten Alamà i Budí, és que “s’han actualitzat el grau de despoblament dels 542 municipis valencians”. Una dada rellevant per poder abordar  el fil conductor de la publicació de la forma més fidel possible a la realitat.

El llibre continuarà rodant els pròxims mesos arreu del País Valencià, comptant amb els diferents autors en les presentacions que molt prompte tindran data A més, pròximament es podrà accedir a l’adquisició del llibre en el nostre web com també estarà disponible la descàrrega en PDF.

Els pròxims dies tindrem disponible la galeria fotogràfica i altres materials de divulgació de la presentació a les nostres xarxes socials.