Debat sobre la sociolingüística del valencià a Novelda

29/1/2019

El passat dijous, 24 de gener, la Fundació Nexe, junt amb la Coordinadora Terres del Vinalopó i l’Associació el Rogle, va presentar a Novelda el Demos 9 El tio Canya ha mort.

El volum, escrit pel professor de sociologia de la Universitat de València, Francesc J.Hernàndez i Dobon, tracta sobre la mecànica sociolingüística del valencià i mostra, amb dades concretes, la situació en què es troba el valencià, i la relació entre les polítiques lingüístiques i la competència lingüística de la societat valenciana.

A més de l’autor, l’acte va comptar amb la participació d’Ascen Alted, representant del col·lectiu Terres del Vinalopó i professora de valencià, Brauli Montoya, professor de filologia catalana de la Universitat d’Alacant i membre de l’AVL i Susanna Pardines, tècnica lingüística i coordinadora del Lab d’Identitat i Cultura de la Fundació Nexe.

El professor Montoya va fer una anàlisi profunda de l’obra i en va destacar dos capítols: el 13, ‘El «sandvitx» del valencià’, en el qual s’argumenta que la competència lingüística del valencià es disposa, segons les classes socials, com aquest entrepà (cada capa és distinta de les que té dalt o baix), fet que dificulta l’ús de la llengua; i el 15 ‘Zones, regions i comarques’, per ser el capítol en què s’ofereixen més dades de les diverses comarques valencianes.

Precisament el professor Hernàndez i Dobon va reivindicar en la seua intervenció la necessitat de disposar de més dades sociolingüístiques i que aquestes s’actualitzen regularment per mitjà d’enquestes en què es pregunte per la competència i també per l’ús, que componguen sèries homogènies, que es realitzen a nivell comarcal i, quan siga possible, subcomarcal i que siguen públiques.

Finalment, Pardines va destacar la utilitat de la publicació per a les persones que es dediquen a la política lingüística o que s’hi interessen, ja que es tracta d’un treball eminentment pràctic i que resulta molt fàcil de llegir (no per manca de profunditat en l’anàlisi, sinó perquè l’autor prescindeix dels recursos més acadèmics en l’exposició).

L’acte va ser presentat per Alted que, com a bona coneixedora de la situació del valencià en la zona, va enriquir el debat posterior.

En la cita també es va presentar la APP del Tirant, BonSenyal, una ferramenta per a identificar els rètols i senyals dels espais públics que no segueixen la normativa legal i lingüística vigent.