Les estisoradores de Benissa: feminisme, memòria històrica i precarietat laboral

30/1/2019

Memòria històrica

Lab de Feminisme

Feminisme

El passat 19 de gener l’auditori de La Pobla del Duc es va omplir amb motiu de l’estrena del documental de les Estisoradores de Benissa en un acte organitzat per la Fundació Nexe. El testimoni de Pepa Elisa, Paquita, Josefa, María, Pasquala i Antònia retraten l’activitat de les dones estisoradores, una tasca tradicional del municipi benisser desenvolupat pels mesos d’estiu.

L’Ajuntament de Benissa ha tractat de donar visibilitat a aquesta duent a terme diverses activitats amb l’objectiu de posar en valor la memòria històrica del poble. És així com va néixer aquest documental, segons va expressar la regidora d’Igualtat, Belén Ivars, qui va donar les gràcies pel compromís i per la incessant col·laboració de les protagonistes de la vetllada.

El posterior col·loqui, amb la participació de Roser Viñoles del Lab de Feminisme de la Fundació Nexe i Empar Fayos pel col·lectiu de Sòriques, va fer d’aquesta trobada un espai de reflexió al voltant de les tasques desenvolupades tradicionalment per les dones i la dificultat, encara vigent, de conciliació i corresponsabilitat familiar. A més a més, es va parlar sobre el futur d’aquestes i com la seua característica precarietat (tant econòmica com laboral) segueix afectant les dones racialitzades i estrangeres. La necessitat d’ampliar les fronteres del feminisme més enllà de la realitat que ens envolta ens fa conscienciar-nos i empatitzar amb altres situacions que, lluny de tractar-se d’experiències personals, ens afecten com a col·lectiu discriminat.

Les dones valencianes, com les estisoradores de Benissa, són un clar exemple de com l’esforç d’aquestes durant dècades, malgrat els obstacles tradicionalment vinculats amb la divisió sexual del treball i la persistència de rols i estereotips genèrics,  han possibilitat desenvolupament de l’economia i l’enriquiment de la història de molts municipis del País Valencià.

Vull subscriure'm i rebre les novetats de la Fundació Nexe en el meu correu