EL VALENCIANISME TAMBÉ SON ELS RIURES COMPARTITS I LES ABRAÇADES: UNA CRÒNICA DE LA XXVI NIT DEL TIRANT

28/11/2022

Nova Muixeranga d'Algemesí

Consell Valencià de la Joventut

Maria Juan

Jazzmatiks

Tirant

Nexe

XXVI NIT DEL TIRANT

valencianisme

El passat divendres 18 de novembre vam assistir a la XXVI Nit del Tirant; la celebració va tindre lloc al Hall del Veles e Vents de la Marina de València. Va ser un acte en què les sòcies i els socis, les amistats i totes les persones convidades van poder gaudir de la cultura en valencià. Enguany, per primer cop després de dues edicions amb la pandèmia com a protagonista, hem pogut gaudir d’una velada sense restriccions, marcada per les retrobades plenes d’abraçades. I vaja si s’ha notat! Perquè altra cosa no però abraçades n’hi va haver moltes i de qualitat.

Durant l’acte les versions jazz de cançons del panorama musical valencià fetes i interpretades per Jazzmatiks ens van emocionar mentre ens trobàvem representades en moltes d’elles totes les generacions presents a la sala. El conjunt jazz de la Marina Alta va obrir la gala, ens va arrancar aplaudiments a meitat i ens va emocionar al final.

I Jazzmatiks tampoc no es deslliuraren dels jocs de paraules copsats d’humor de l’actriu i còmica, Maria Juan, l’encarregada de conduir l’acte. Una conducció que no va deixar indiferent a cap de les persones presents i que algunes, inclús, potser tingueren contractures de mandíbula de tant riure. Monòlegs carregats d’ironia i sarcasme envers el folklore valencià i d’alguns oblits en la menció dels càrrecs. Maria no va deixar escapar una amb la seua naturalitat i provocació dalt l’escenari: fins i tot es va recordar de dur uns sandvitxos per alleugerir la gala. Des de la barrera ja ens adonàrem que unes quantes persones havien vingut sense berenar i no van desaprofitar l’ocasió de menjar un poquet de fuet amb regañás i vi.

Entre tant de riure, música jazz i algun llançament de peluix, escoltarem els discursos de la directora acadèmica de la Fundació Nexe i del president de l’ACV Tirant lo Blanc. Vicenta Tasa i Fuster va construir el seu emotiu discurs a partir d’alguns dels aforismes de Joan Fuster, aprofitant el centenari del naixement de l’intel·lectual de Sueca. Gustau Pérez Pérez, per la seua banda, va pronunciar un discurs encoratjador sobre el valencianisme a partir de la llarga ombra amb què avui ja compta el Tirant i va interpel·lar als presents amb paraules carregades de valor per continuar construint un espai que aglutine i integre per a l’horitzó futur.

Entre paraules emotives i encoratjadores, Vicenta Tasa i Fuster no va oblidar de fer repàs a la gran producció acadèmica i a l’enorme agenda d’activitats que enguany han omplit les comarques del País Valencià la Fundació Nexe i l’ACV Tirant lo Blanc.

A més, com ja és costum en cada Nit del Tirant, es van lliurar el Premi Tirant i el Premi Nexe. Enguany, l’encarregada de donar el Premi Tirant fou la membre del Consell Nacional, Marta Baeza, que va guardonar a la Nova Muixeranga d’Algemesí per la trajectòria en defensa de la nostra llengua i de la cultura al País Valencià. La Nova Muixeranga d’Algemesí és un espai referent entre les muixerangues per la inclusió de les dones a la festa i la cultura tradicional i, a més a més, enguany es troben celebrant el seu 25 aniversari. Va recollir el premi Elba Barberà Ferragud, la presidenta eixint de la Nova Muixeranga d’Algemesí.

Natxo Mollà, membre del Consell Nacional del Tirant, va lliurar el Premi Nexe per la trajectòria social en defensa dels valors democràtics al País Valencià al Consell Valencià de la Joventut. Una entitat referent en l’àmbit valencià tant per la participació social i política de les persones joves com per tindre la capacitat de posicionar en els temes d’actualitat i en l’agenda política i mediàtica les problemàtiques a què s’enfronten les generacions més joves. Va recollir el premi la presidenta del Consell Valencià de la Joventut, Cristina Martínez, acompanyada de bona part dels membres de la Comissió Permanent de l’entitat.

Per a finalitzar la gala del 2022, Maria Juan va fer un monòleg d’acomiadament que no va deixar indiferent a ningú i va absorbir els últims riures de la celebració, abans de donar pas a les últimes versions jazz de Jazzmatiks. A l’eixida de l’acte, totes les persones assistents no desaprofitaren l’ocasió de fer-se fotos, intercanviar les últimes paraules i felicitar al Consell Nacional del Tirant per les tres dècades que compleix farcides d’activitats i de lluita per una societat per justa, més inclusiva i més democràtica.

Ens veiem el 2023 amb més música, més cultura valenciana i en valencià i, esperem, que amb més riures i abraçades!