La Fundació Nexe presenta una manual pràctic sobre governs de coalició

30/5/2019

Governs de coalició

Lab de Democràcia i Participació

Democràcia

Política valenciana

Llibres

La Fundació Nexe i l’ACV Tirant lo Blanc van presentar ahir la seua última publicació, El repte de compartir el poder, escrita pel politòleg Josep Maria Reniu, impulsor i director de l’Observatori de Governs de Coalició. L’acte de presentació va tindre lloc a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània i va comptar amb la participació de l’autor, la secretària de l’ACV Tirant lo Blanc, Reis Gallego, i el director acadèmic de la Fundació Nexe, Elies Seguí.

josep maria reniu

Aquest llibre enceta una nova col·lecció de les entitats anomenada Praxis que, en paraules de Seguí, pretén “posar damunt la taula propostes pràctiques per a construir la societat que volem”. El director acadèmic i la secretària del Tirant van coincidir en el fet que el Praxis 1 arriba en un moment clau per a la negociació entre partits, i constitueix per tant una obra d’obligada lectura per a les persones responsables de formar els nous equips de govern arreu del País Valencià.

Per la seua part, Josep Maria Reniu va explicar que es tracta d’un llibre fàcil de llegir i d’entendre, fet amb la intenció de ser consultat de manera pràctica. “No sé si són totes les passes que cal fer, però sí aquelles que l’experiència ens ha demostrat que han sigut més útils per a construir un govern de coalició”. Reniu és un ferm defensor dels governs de coalició, fins i tot en els casos en què un partit té la majoria absoluta, ja que creu que això permet “ampliar la base legitimadora del govern, fer-lo més inclusiu i més transparent”.

governs de coalició

El politòleg va explicar que allò més important en les negociacions no és, com passa habitualment, determinar el qui, sinó establir el què, el com i el quan abans. “Si ens posem d’acord en aquestes tres qüestions, l’última vindrà sola”. Posar en comú els punts que aporta cada formació i intentar trenar-los per a construir un programa conjunt que camine en la mateixa direcció ha de ser el primer objectiu. A més, també és molt important consensuar aquells punts en què els partits no estan d’acord: “és en aquests punts on després apareixen els enfrontaments i poden dinamitar els acords, per tant cal identificar-los”, va apuntar.

octubre centre cultura contemporània

El llibre també parla de les dinàmiques multinivell que afecte els pactes de govern en una administració descentralitzada com és la nostra i d’altres apunts que poden servir de consells a les forces polítiques que precisament ara es troben en processos de negociació per a constituir els nous governs locals, autonòmics i, fins i tot, l’estatal.

El repte de compartir el poder ja es pot descarregar en PDF. També es pot aconseguir un exemplar en paper contactant a través del correu nexe@fundacionexe.org.