L’Observatori del Valencià es presenta a la Universitat

Llengua

Fundació Nexe

Política lingüística

La Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació va acollir el dimarts 3 de desembre la presentació de l’Observatori del Valencià, un web que vol ser eina d’anàlisi de la situació sociolingüística del valencià i del marc legal que el regula. La Fundació Nexe, a través del seu Lab d’Identitat i Cultura, promou el projecte, que naix a instàncies i sota la coordinació de Francesc j. Hernández Dobon, professor de del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la nostra universitat.

L’acte s’obrí amb la intervenció de la professora Raquel Casesnoves, del Departament de Filologia Catalana. Casesnoves va resumir els treballs de prospecció sociolingüística duts a terme en l’àmbit valencià i en la resta de l’àrea lingüística catalana. I va remarcar el paper rellevant de la inversió pública en el coneixement de la realitat social, com a base irrenunciable de la planificació lingüística i la correcció de percepcions errònies sobre la llengua.

Tot seguit, Susanna Pardines, tècnica lingüística i coordinadora del Lab d’identitat i Cultura de Nexe, va mostrar en pantalla els continguts, estructura i prestacions del nou web. Recordà que inclou vora 6.500 dades sobre l’estat del català al País Valencià, agrupades en quatre seccions (competències lingüístiques, ús social, drets lingüístics i pressupostos públics destinats al foment de la llengua). Cada bloc es desglossa en diverses pantalles temàtiques, amb taules, gràfics i textos explicatius, a més d’enllaços a normatives legals i punts de consulta lingüística, bases de dades o plataformes cíviques i acadèmiques. La informació, que es pot consultar en diferents dispositius, prové, quant a dades concretes, de les enquestes públiques realitzades des de 2005. Però vora una quarta part de les dades, prop de 1.500, són càlculs propis. Aquests inclouen la projecció estadística sobre l’estat del valencià per a 2020, any en què es passarà una nova enquesta sobre la salut de la llengua. A més, Pardines va precisar que això és només l’inici i que l’Observatori és una eina viva, que s’anirà retroalimentant amb més dades i projectes.

Va cloure la presentació Rubén Trenzano, director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme de la Generalitat Valenciana. Trenzano va saludar la iniciativa i va agrair l’esforç de l’equip de persones que, coordinades pel professor Hernández Dobón, han posat en marxa l’Observatori. Així mateix va coincidir també en la importància de la prospecció sociolingüística com a palanca per al redreçament de la llengua. Es va mostrar raonablement optimista quant al futur del valencià i va augurar un horitzó prometedor per als estudis de Filologia Catalana, en les univesitats valencianes que els imparteixen. També coincidí el director general amb les intervencions precedents en el reconeixement al sociòleg valencià Rafael Lluís Ninyoles, recentment traspassat, sense el mestratge del qual no hauria estat possible engegar aquest Observatori, al qual desitjà un llarg recorregut.