Presentem l’ #Àgora3, un treball que proposa la creació d’una agència valenciana per a la qualitat normativa

24/7/2018

Democràcia

Política valenciana

Llibres

Cultura democràtica

La Fundació Nexe ha presentat l’última publicació de la col·lecció Àgora, titulada La qualitat normativa al País Valencià. Propostes per a un nou model de producció i avaluació de les nostres normes, que gira al voltant de la introducció de mesures queb asseguren una qualitat de les normes elaborades al sistema valencià de govern. A l’acte de presentació, que va tindre lloc a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània el dimecres 18 de juliol, hi van participar l’autora, Claudia Gimeno, el professor de Dret Administratiu de la Universitat de València, Andrés Boix, i la secretària de la Fundació Nexe, Reis Gallego.

En la introducció a l’acte, Gallego va posar en relleu la necessitat d’elaborar propostes pràctiques per a la millora del desenvolupament democràtic de les institucions valencianes, així com de donar veu als treballs i investigacions elaborats per dones, com és el cas de Gimeno, que sovint han estat més invisibilitzats. Per la seua banda, Boix, professor que ha acompanyat a l’autora del llibre en aquesta investigació, va destacar que una qüestió tan concreta com és l’assessorament de les normes necessita òrgans concrets com el que Gimeno proposa en aquest llibre. “En aquest treball hi ha idees que ens ajudarien a avaluar el treball que fa el govern valencià i a ser més exigents com a societat”, va apuntar al professor, tot afegint que ara per ara no existeix manera d’avaluar com funcionen les normes que s’aproven i que “hauríem de començar a establir protocols” per a fer-ho, per una qüestió de qualitat democràtica.

L’autora del treball va exposar el contingut de l’Àgora 3, on hi aborda els problemes que existeixen en el nostre sistema pel que fa a la qualitat normativa, exposa els casos dels sistemes d’avaluació dels Estats Units d’Amèrica i l’europeu com a exemple, fa una síntesi d’allò que s’ha fet en aquesta matèria a escala valenciana i, finalment, fa propostes pràctiques per a l’articulació d’un nou model de producció normativa de qualitat al País Valencià. Així, Gimeno proposa la creació d’un òrgan especialitzat dins la Generalitat amb el grau més alt possible d’autonomia i especialització interdisciplinària que s’encarregue de la garantia de la qualitat normativa. L’autora creu que “per la situació política en què ens trobem ara seria un bon moment per portar a terme aquesta proposta”, ja que “no suposaria una gran inversió” i “ens situaria a l’avantguarda de l’Estat espanyol”, on no s’ha fet cap cosa al respecte.

L’acte va comptar amb la participació de més de quaranta persones i va generar un interessant debat al voltant de la proposta presentada per Gimeno, que s’espera que puga tindre una resposta en les institucions valencianes. Podeu descarregar el document en pdf ací.