1932-2022: 90 ANYS DE LES NORMES DE CASTELLÓ, 11 ANYS DE REIVINDICACIÓ DE CASTELLÓ PER LA LLENGUA

31/10/2022

Fites històriques

Normes de Castelló

Castelló per la Llengua

valencianisme

Llengua

Per Raül Burriel Calvet

El 21 de desembre de 1932 es signaven a la ciutat de Castelló de la Plana les Normes de Castelló, un conjunt de 34 regles ortogràfiques aprovades i ratificades per un conjunt significatiu de personalitats i entitats culturals, cíviques i polítiques valencianes del moment com Gaietà Huguet, Enric Soler i Godes o Carles Salvador, la Societat Castellonenca de Cultura o Lo Rat Penat.

La signatura va tindre lloc en la cèntrica Casa Matutano de la ciutat, al carrer de Cavallers, a pocs metres de l’edifici gòtic de la Llotja del Cànem, actual seu de la Universitat Jaume I de Castelló. Un emplaçament en el cor de la vila, un espai físic rellevant, actualment seu del Museu Etnològic de Castelló.

Tant en el seu moment històric com en l’actualitat, l’esdeveniment es va reconéixer com una fita. La signatura va suposar un consens històric al voltant de quin havia de ser el model ortogràfic del valencià, dins de la unitat de la llengua catalana. Que en 1932 14 entitats i 47 persones a títol individual, de les més rellevants de l’època, rubricaren el document, ho demostra. Igual que 90 anys després recordem i commemorem aquell esdeveniment.

Castelló per la Llengua s’estableix com a plataforma i organitza per primera vegada un acte per a la commemoració de les Normes l’any 2011. A més de donar suport al Correllengua d’aquell any, va convocar una manifestació el 17 de setembre, que recórrer el centre de Castelló fins a arribar a la Casa Matutano. Des d’aquell moment l’adhesió d’entitats a la Plataforma i el creixement d’activitats al voltant de la commemoració a estat continuada -si no tenim en compte l’aturada que va suposar la COVID-19-. S’han organitzat vermuts literaris, conferències, jornades, la Fira d’Entitats, activitats per a xiquetes i xiquets, concerts, etc.

Hi formen part de la Plataforma unes 30 entitats, tant de caràcter cultural i cívic com sindicats i partits polítics. Algunes de l’àmbit local de la ciutat de Castelló, altres, com el mateix Tirant, d’àmbit nacional.

Enguany és una data especial, 90 anys després de la signatura de les Normes i 40 del profètic “Ara o mai!” de Fuster, a la plaça de bous de Castelló. Ho commemorem amb la importància que tals esdeveniments es mereixen, però també amb alegria i festa, com ens agrada a les valencianes i els valencians festejar dates solemnes. Per això el dissabte 17 de desembre Castelló per la Llengua organitza un gran concert a la capital de la Plana Alta, amb la participació de figures com Al Tall, que actuarà conjuntament amb la Unió Musical del Grau, Borja Penalba, Mireia Vives o Feliu Ventura, i artistes castellonencs com Lola Bou i Manel Brancal, entre d’altres.

Us esperem, no falteu a la cita!

Raül Burriel i Calvet és membre del Consell Nacional de l’ACV Tirant lo Blanc com a delegat territorial de les comarques del Nord.