La Fundació Nexe presenta dos llibres que defensen l’aplicació de l’impost de patrimoni i l’impost turístic

25/7/2019

#agora5

#agora4

Lab d'Economia

Economia valenciana

Llibres

La Fundació Nexe va presentar ahir les dues últimes publicacions que han vist la llum en la col·lecció Àgora: el número 4, Sobre l’aplicació d’un impost turístic al País Valencià. Reflexions des de l’economia, i el número 5, Imposició patrimonial. El context espanyol i una proposta per al País Valencià. Totes dues publicacions estan escrites pel professor d’Economia Aplicada de la Universitat de València, Asensi Descalç, que és membre del Lab d’Economia de la Fundació Nexe.

En la presentació de les publicacions, que va tindre lloc ahir de vesprada a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània, l’autor va defensar l’aplicació de l’impost de patrimoni, que considera de justícia aplicar “si ens creem la Constitució”. Va insistir en la necessitat de fer pedagogia sobre l’aplicació, perquè “ja hi ha altres fent-la en contra d’ella i  traslladant la idea que és injust, amb un discurs amb què se sent al·ludida fins i tot la gent més pobra”. Descalç assegura que si l’impost no és gravat, “guanyaran els de sempre i atemptarà contra el que és més bàsic: la igualtat de partida”.

asensi descalç

Quant a l’impost turístic, l’economista també va presentar una tesi a favor de la seua aplicació: “L’activitat turística genera costos que suporta el conjunt de la societat i que creixen exponencialment per fenòmens acumulatius en les grans concentracions turístiques”. Descalç defensa que els diners que es recapten haurien d’anar a la caixa comuna, una tesi amb la qual no està d’acord Sonia Díaz, la directora de l’Agència Tributària Valenciana (ATV), que malgrat ser una ferma defensora de la seua aplicació creu que ha de tindre una tasca finalista. “Sabem que l’impost no és la solució, però és una solució”. La directora de l’ATV va afirmar que “el primer objectiu és ajudar als contribuents a complir les seues obligacions. El segon, perseguir el frau”. Pel que fa a l’impost patrimonial, va traslladar les dades de la declaració de la renda de 2018, en la qual es van recaptar 160 milions d’euros a través d’aquest impost. “Amb 160 milions es poden fer moltes coses i són molt importants, especialment pel problema d’infrafinançament que patim”.

Per la seua banda, Vicente Ferrer, vicepresident de la patronal hotelera HOSBEC, es va posicionar en contra de l’aplicació d’ambdós impostos, que creu que ofeguen els empresaris. Quant al turístic va assegurar que “provocarà més problemes, sobretot d’equitat entre els tipus d’allotjament. És molt fàcil recaptar-la als hotels però molt difícil de fer-ho als apartaments turístics”. També va apuntar que els turistes filen molt prim a l’hora de triar un destí i que poden deixar de visitar-nos si el preu s’incrementa en un euro per pernoctació, contràriament al que planteja l’estudi de Descalç.

impost turístic

Finalment, la regidora de l’Ajuntament de València, Isa Lozano, també es va mostrar a favor d’aplicar l’impost turístic, una recaptació que en l’àmbit local “permetria fer front a algunes de les despeses que hem d’afrontar pels problemes que causa el mateix turisme”. Quant als apartaments turístics, va afirmar que si bé és cert que pot ser més difícil de recaptar-los l’impost, també és una via més de controlar-los “que cal aprofitar”.

Les obres presentades ahir per la Fundació Nexe són, com va apuntar la moderadora Helena Àvila, “un treball pedagògic i pràctic que permet als lectors comprendre una sèrie de conceptes que no entendríem sense pedagogia”. Ambdós llibres poden descarregar-se ja en pdf a la web de la Fundació Nexe.