L’Observatori del Valencià: 6.000 dades en 4 clics

Llengua

Política lingüística

Identitat valenciana

Ahir, dimarts 26 de novembre de 2019, al Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, la Fundació Nexe va presentar el seu darrer projecte: l’Observatori del Valenciàmés de 6.000 dades tractades que ens permeten conéixer la situació de la nostra llengua amb només 4 clics. En la roda de premsa van participar Susanna Pardines, lingüista i coordinadora del Lab d’Identitat i Cultura de la Fundació Nexe, i Francesc Hernàndez i Dobon, professor de Sociologia i Antropologia social de la Universitat de València i impulsor de l’Observatori.

D’acord amb Pardines, la finalitat de l’Observatori no és oferir una foto fixa de la situació del valencià sinó permetre disposar d’una plataforma en renovació i ampliació constant. En paraules de la coordinadora “no es tracta tant de detectar i posar en relleu les debilitats i amenaces del valencià com de determinar les fortaleses i les oportunitats de què disposa, per tal de poder elaborar propostes de futur”. Per la seua banda, Hernàndez ha volgut recordar la figura de Ninyoles, el treball del qual ha ajudat a enriquir les dades que ofereix l’Observatori del Valencià. D’acord amb Hernàndez “l’Observatori s’ha concebut com una eina dinàmica i participativa que ens ha de permetre conéixer d’una manera ràpida i senzilla la situació sociolingüística del valencià”.

Actualment l’Observatori arreplega 6.436 dades tractades i 263 gràfiques, generalment d’elaboració pròpia, i ofereix una visió diacrònica, i en moltes ocasions amb una previsió de futur, de les competències lingüístiques de la societat valenciana i l’ús social de la llengua. A més a més, incorpora 122 enllaços a les diverses lleis que regulen l’ús de la nostra llengua i als organismes i entitats que en proporcionen informació.

Pel que fa a l’informe sobre el 2019, l’Observatori el realitzarà en acabar l’any i el presentarà el 2020. Amb tot, s’ha avançat la constatació que la competència lingüística millora mentre que l’ús de la llengua s’estanca. L’Observatori compta amb la col·laboració d’un elenc de professors i professores de les àrees
de la Sociolingüística, el Dret, la Filologia i les Matemàtiques, que pertanyen a diverses universitats, no només valencianes sinó també d’altres zones del nostre àmbit lingüístic. D’altra banda, dimarts 3 de desembre, a l’Espai Cultural de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València es realitzarà, a les 18 h., la primera activitat relacionada amb aquest projecte, que consistirà en una presentació acadèmica de caràcter didàctic i en la qual intervindran Francesc J. Hernàndez i Dobon i Raquel Casesnoves, sociolingüista, professora de Filologia Catalana de la Universitat de València.

Aquest projecte ha estat possible gràcies al suport de la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüísme.

Podeu trobar tota la informació en la pàgina web: https://fundacionexe.org/observatorivalencia/