PRESENTEM A LES CLANDESTINES DE DONES I VALENCIANISME

18/7/2023

L’any passat poguérem conéixer i difondre a totes les dones del primer període del projecte Dones i Valencianisme, en concret a aquelles que formen part de les Pioneres (1900-1939). Enguany volem continuar difonent la memòria del feminisme valencianista i hem elaborat, de la mà de l’autora Maria Lacueva Lorenz, el segon llibre de la col·lecció Pebrella: les Clandestines (1940-1969).

Clandestines (1940-1969) ofereix una aproximació conjunta a algunes de les dones que van dur a terme una tasca valencianista i feminista durant la dictadura franquista. El feminisme i el valencianisme anteriors al conflicte bèl·lic no només van queden desarticulats, sinó que van ser demonitzats socialment. Des de les estructures de la Sección Femenina de la Falange i les dones d’Acción Católica, es va substituir el feminisme del primer terç del segle per un model de dona  subjugada a l’home i a Deu; en paral·lel, les noves autoritats, obsessionades per fagocitar qualsevol intent de normalització cultural o lingüística diferent a la castellana, van fomentar el nacionalisme centralista.  En la fosca intersecció d’aquestes dues repressions, trobem una sèrie de dones que es resisteixen a assumir-les, les quals, amb un compromís decidit, contribueixen a la supervivència i dignificació del patrimoni valencià. Aquest doble activisme no només va estar sotmès a les sospites i la persecució franquistes sinó que, de vegades, també va ser infravalorat pels propis companys de files.

🎤Aprofundirem en les Clandestines el pròxim dimecres 26 de juliol a les 19h al Mar d’Amura (ciutat de València) amb la presentació del segon llibre de Dones i Valencianisme. A través de l’autora, Maria Lacueva Lorenz, de la coordinadora del projecte Reis Gallego Perales i de la secretària de la Fundació Nexe, Anna Perpinyà Saragossà, ens endinsarem en els primers 29 anys de la dictadura franquista per conéixer la resistència feminista i valencianista de dones valencianes que de forma clandestina sembraren llavors.

Després de la presentació podrem gaudir d’un concert acústic de la cantant valenciana, Kela!🎶

L’accés és lliure i gratuït fins a completar aforament. Si vols acompanyar-nos al posterior sopar necessitem que t’inscrigues en este formulari