TIRANT, NEXE I TOTES LES COMBINACIONS DE PANTONE POSSIBLES I IMPOSSIBLES

Diversitat

Fundació Nexe

Per Gonçal Grau i Muedra

De ben xicotet em passava els estius acompanyant els meus pares per tots els pobles de la comarca quan celebraven les seues festes: Sollana, Fortaleny, Corbera, Riola… Sempre hi havia una nit que tocava espectacle de varietats amb Rosita Amores, Don Pio i, com no, la gran estrella del moment, el Titi, amb el seu hit Colorines o la mítica Libérate. Un dels punts culminants de les festes era la disparada del castell de focs artificials, tota una apoteosi de llum i color omplia la nit fosca. Tota aquella alegria i festa em fascinava, eren moments molt feliços.

Potser per això a mi m’agraden tant els colors, tots. Per a mi la vida, la nostra societat, són colors: roig, groc, blau, verd, taronja, lila, morat, marró, gris, gris perla, gris marengo i totes les combinacions de pantone possibles i impossibles. Quina tristor seria viure en un món únicament en blanc i negre.

Malauradament, en els darrers temps hi ha moviments, persones i interessos que ens volen forçar a viure en una dicotomia constant, entre el blanc i el negre, o estàs amb mi o eres un enemic de la pàtria, o penses el mateix que jo o eres imbècil (per no dir algun adjectiu més fort). La confrontació és el seu modus operandi; l’odi a allò que és diferent, el seu leitmotiv.

Doncs Tirant i Nexe som d’altre món i ens agrada. Una de les nostres grans virtuts és que cadascuna de les persones que en formem part som diferents i aportem tranquil·lament i serena el nostre punt de vista. D’aquesta manera aconseguim dur endavant propostes sempre ben enriquidores, en positiu, que sumen. Nosaltres sempre ho hem tingut molt clar, cal generar espais de debat plurals i transversals, cal sempre sentir i valorar l’opinió dels altres. Ja n’hi ha prou, de parlar només de tu i jo: passem al nosaltres. Al llarg d’aquests anys a Tirant i Nexe he tingut ocasió d’aprendre molt i he canviat d’opinió més d’una vegada gràcies a les converses amb molts de vosaltres. Deia l’assagista del meu poble, Joan Fuster, “Reivindiqueu sempre el dret de canviar d’opinió: és el primer que us negaran els vostres enemics.”

Sempre han intentat etiquetar-nos: que si catalanistes, que si blaveros, que si tercervieros i d’altres coses, però nosaltres som tot això i molt més. Perquè sempre hem tingut les idees ben clares i el cabet a la feina. Més enllà de les opcions personals tenim una missió: estendre la consciència nacional valenciana a la majoria de la població del País Valencià, per tal d’assolir el màxim d’autogovern i de cohesió social, aprofundint en la democràcia, potenciant els trets culturals, lingüístics, socials i econòmics propis. La nostra prioritat és millorar el benestar, la qualitat de vida, de totes les valencianes i els valencians.

Per a finalitzar, voldria recordar el nostre benvolgut professor, Francesc Prous, que ens ha deixat enguany orfes del seu mestratge. Ell sempre ens deia que havíem d’acabar les nostres intervencions o escrits deixant ben clar a les persones que rebien el missatge què esperàvem d’elles, què volíem que feren. Doncs bé, pareu atenció: demà de matí, obriu el vostre armari, trieu la roba amb més colors que trobeu, vos la poseu i eixiu a passejar amb un gran somriure, sota la mascareta, però ben dibuixat als ulls.

Viviu la vida en colors!

Cuideu-vos molt per tal de retrobar-nos totes i tots al 2021!

Gonçal Andreu Grau Muedra, president de l’ACV Tirant lo Blanc i de la Fundació Nexe